Een ‘zuinige kerst’, Albert Heijn versus Delhaize

0
Leestijd: 3 minuten

Albert Heijn heeft eind vorige week weer de komst van de ‘kerst-Allerhande’ gemeld, met in de tweede zin van het persbericht wijzend op een menu dat ‘feestelijk’ en ‘betaalbaar’ moet zijn, en dat sprekend is voor de stemming van dit jaar. En vooral ook: ‘met elkaar tafelen’. Denk daarbij ook aan dat boek op instigatie van ceo Marit van Egmond vorig jaar; ‘samen eten’ naast ‘beter eten’.

Albert Heijn doet daarbij ‘allerhande’ suggesties, uiteraard, en een ervan is; alle gerechten op tafel als een ‘rijk buffet’. Daarnaast: shared dining is nog steeds de trend, maar verder klinkt het ook als ‘keukenopschepperij’, in de zin van ‘grande entrée’ (AH Excellent-merk… carpacciobonbon, zalmtompouce of mosterdsoep via een verspakket) tot ‘grand dessert’. En als contrast: ‘kleine (betaalbare) hapjes’ (de haakjes zijn van AH). daarbij moet de consument denken aan minigroenten, ‘mini-wellingtons’, mini-varkensrollades en ‘mini-tartelettes’ (zie ook de foto, fotobron: Albert Heijn). En ook: ‘maak er je eigen kunstwerk van’. En de begeleiders mogen van de Prijsfavorieten afkomstig zijn, zoals kruidenboter, ontbijtbroodjes en beleg.

En wat komt er nog meer voorbij: ook klassieker als stoofpeertjes, roze risotto en als afsluiter: een ‘pavlova’ met stoofperensorbetijs en blauwe bessen. Uiteraard: AH is ‘omnichannel’, dus de klant hoeft dat allemaal niet alleen op papier van een Allerhande te bekijken, maar ook op de smartphone etc. En Albert Heijn biedt ook suggesties voor een veganistische kerstdis. Eerdere kerstmenutips van AH, maar dan ‘geveganized’, zoals AH dat zelf omschrijft. De klapper is die pavlova.

Klinkt bekend, maar wat was dat ook alweer? Een desserttaart, gebaseerd op meringue. Een gerecht, aldus Wikipedia, dat vernoemd is naar de ooit beroemde Russische balletdanseres Anna Pavlova. Het is eerder uit de keuken van Australië en Nieuw-Zeeland (daar was danseres Pavlova toen op tournee), maar ja, het klinkt best Russisch. Je zou kunnen bedenken: voor de sinds februari vele Oekraïeners in ons land zou dit als een statement over kunnen komen. Die denken dan wellicht: waarom gaat AH met een Russisch klinkend gerecht aan de haal? Maar dat melden we maar als een terzijde-gedachtegang, want ten eerste kan dat nooit de bedoeling zijn van AH en ten tweede, consumenten zouden ook nooit besluiten om nooit meer iets uit de Chinese keuken te eten omdat ze tegen de dictatuur van Xi Jinping zijn.

AH’s Belgische evenknie heeft ook al een en ander vermeld over de kerstdis, maar in België is het meer van ‘eindejaarsfeesten’, want kennelijk eten die ook op niveau rond oud-en-nieuw. Delhaize zegt, op grond van een enquête, dat 75% van de consumenten/huishoudens dit jaar een goedkoper kerstmenu op tafel gaat zetten dan in voorgaande jaren. “Delhaize zal een ruim assortiment traditionele eindejaarsproducten aanbieden, maar heeft tegelijk oog voor de kleinere budgetten.”

Maar dan nog, hoor. Anders dan AH spreekt Delhaize van ‘traditionele eindejaarsproducten als ‘kreeft, oesters en champagne’. Kijk, die Belgen bezuinigen toch heel anders dan wij.

Delhaize heeft ook een staatje gemaakt van wat het heeft ingeslagen, met 1/ we kunnen elke klant leveren en 2/ we moeten niet te veel overhouden. En op dat lijstje zien we: 800.000 flessen cava, 450.000 flessen prosecco, 600.000 flessen champagne, 200.000 flessen alcoholvrije dranken, 15 miljoen flesjes bier, 80.000 ‘pakketten apero-mix’ (wat dat dan ook moge zijn), 2 miljoen oesters, 37,5 ton kreeften, 650.000 schaaltjes grijze garnalen, 750.000 pakjes gerookte zalm, 20.000 kalkoenen, 36.000 kg fonduevlees en 400.000 kerststronken (ja, want Belgen hebben – traditie – als toetje ‘kerstbuche’, een gevulde stronk).

Die getallen zeggen ons niks, maar: oesters, kreeft, champagne, garnalen etc., etc.: en dan keihard zeggen dat de klant het zuinigjes aan gaat doen. Ach, was ik ook maar een Belgische keukenprins in plaats van een Nederlandse…