Zuivelmerk Weide Weelde weg, wordt Noordertrots bij Poiesz

0
Leestijd: 2 minuten

Poiesz heeft bekendgemaakt dat het eigen ‘regiomerk’ Noordertrots er zuivelproducten bij krijgt. En dat is de zuivel die voorheen de merknaam Weide Weelde droeg. Het beeld hierbij: dat is Marten de Jong, melkveehouder. Leverde eerst Weide Weelde, maar nu Noordertrots. Het beeld is van Poiesz.

Wat is Noordertrots? Een huismerk van Poiesz, van allemaal regionale leveranciers en van – naar we moeten begrijpen – van hoge kwaliteit. Vergelijkbaar met Onze Trots van Jan Linders en Streek van Hoogvliet. Noordertrots omvat o.a. soepen, maaltijden, vlees, eieren en ijs.

Het bijzondere aan Weide Weelde: goed voor de grutto, kort gezegd. De zuivel van Weide Weelde is afkomstig van boeren die rekening houden met de biodiversiteit. Bijvoorbeeld? Door rondom een koeienwei gras, planten en struiken niet weg te maaien. Want zodoende kan er meer leven in de bodem blijven en blijven er ook meer insecten – en dat zorgt bijvoorbeeld weer dat de grutto nog wat te doen heeft in ons land. Een vogel die jaren geleden nog nauwelijks… afijn, u snapt ‘m. Het geldt in principe voor alle weidevogels.

Biodiversiteit, dat is nou net waar demissionair minister Carola Schouten van Landbouw na die stikstofcrisis zo op hamerde. Maar nou gaat Weide Weelde dus weg?

Ja en nee. Want – zegt Poiesz in een persbericht – Weide Weelde verdwijnt uit de zuivelschappen van de Friese formule, maar de pakken Noordertrots die ervoor in de plaats komen, hebben dezelfde zuivel. Anders gezegd: het is Weide Weelde, verpakt als Noordertrots. En de insecten voor de grutto: het biodiversiteitsstreven blijft overeind staan.

Daarmee wordt wel een product voor meer formules opeens beperkt tot een product voor één formule. Toen Weide Weelde enkele jaren geleden op de markt kwam, was het bedoeld voor alle mogelijke fullserviceformules. En nu? A-Ware laat – op de site van Weide Weelde – weten dat het merk Weide Weelde gaat verdwijnen. En daarmee wordt die zuivel eigenlijk het product van een huismerk van Poiesz, namelijk onderdeel van dat Noordertrots-assortiment met die regionale leveranciers. Maar op de site van Weide Weelde wordt ook gemeld dat de ‘melkstroom’ van Weide Weelde blijft bestaan en beschikbaar is voor andere afnemers. En er wordt aan een ander assortiment gewerkt door A-Ware.

Je zou het de naam Grutto kunnen geven. O nee, want dat is inmiddels een ‘vleesmerk’, het komt soms zelfs voorbij in reclameblokjes op tv. Grutto is weer de opvolger van Koop een Koe. Rijksstraatweg, Baambrugge… O, dan is het vast Lindenhoff, die bekende boerderij aldaar, die vlees levert aan de horeca (sinds corona uiteraard niet of nauwelijks) en ook een bekende boerderijwinkel heeft, Lindenhoff Marché, met producten van premiumkwaliteit.

Hoe dan ook, er is nog een plas ‘biodiversiteitszuivel’ beschikbaar voor de markt.
Dit is niet de eerste keer dat Poiesz een merk of product in stand houdt dat anders van de wereld zou zijn verdwenen. FrieslandCampina – toen nog onderdeel Frico – had Kollumer kaas, een kaas met een bijzondere smaak binnen het gehele Nederlandse kaasaanbod. Die stond kennelijk op het punt van sanering, maar Poiesz besloot toen Kollumer te behouden en er het exclusieve formulemerk Poiesz Kollumer van te (laten) maken.