Afbeelding
BRAM BERKIEN
INTERIM

Winnen in FMCG: Lessen uit de topsport

· leestijd 3 minuten FPWork

In de bruisende wereld van FMCG, waar verandering de enige constante is en de concurrentie moordend, is het creëren van een winnende bedrijfscultuur van cruciaal belang. Het bereiken van dit doel eist van de interimmers van de Kameleons meer dan alleen slimme strategieën en efficiënte processen. Het eist de ontketening van het potentieel van elk individu binnen de organisatie. En daar komen de lessen van de topsporters van TalentEmpowerment in beeld.

Door: Bertram Veen, Co-founder TalentEmpowerment | Foto’s: Bram Berkien

Hoe haal je het maximale potentieel uit individuen en teams? Dat omvat niet alleen het ontwikkelen van vaardigheden, maar ook het bevorderen van veerkracht, zelfkennis en leiderschap. Net zoals een topsporter voortdurend streeft naar verbetering, moeten individuen en teams zichzelf uitdagen om te groeien en boven zichzelf uit te stijgen. Een winnende bedrijfscultuur gaat verder dan alleen maar een set regels en procedures. Het gaat om het omarmen van gedeelde waarden, het stellen van ambitieuze doelen en het bevorderen van samenwerking. Veel FMCG-­organisaties beseffen dat succes niet alleen afhankelijk is van productkwaliteit, maar ook van het vermogen om zich aan te passen en te innoveren. Dit vereist een cultuur die openstaat voor verandering en nieuwe ideeën. Hier kunnen managers veel vanuit de topsport leren. Topsport draait namelijk niet alleen om fysieke vaardigheden, maar ook om de mentaliteit van nooit opgeven en altijd blijven streven naar verbetering. Deze mentaliteit kan naadloos worden geïntegreerd in de bedrijfscultuur van FMCG-organisaties. Het erkennen en belonen van inzet, doorzettingsvermogen en het omarmen van mislukkingen als leermomenten zijn essentieel voor zowel topsporters als organisaties.

Inspiratie 

In de wereld van topsport draait alles om toewijding en discipline. Topsporters werken onvermoeibaar aan hun vaardigheden, zetten zich in voor constante verbetering en nemen verantwoordelijkheid voor hun succes. Deze eigenschappen vertalen zich moeiteloos naar het bedrijfsleven. Managers kunnen leren dat het cultiveren van toewijding en discipline bij hun teams leidt tot structurele prestatieverbeteringen en innovatieve oplossingen.

De FMCG-sector evolueert snel en staat voortdurend voor nieuwe uitdagingen. Hierbij kunnen managers inspiratie putten uit de benadering van topsporters ten opzichte van innovatie. Topsporters zijn gewend om hun grenzen te verleggen, nieuwe strategieën te ontwikkelen en buiten de gebaande paden te denken om hun concurrentie voor te blijven. Deze mentaliteit van constante vernieuwing kan de motor zijn achter succes in de FMCG-industrie.

Een stap verder

Kameleons gaan nog een stap verder doordat ze direct leren van ex-, huidige en aanstormende topsporters, via de programma’s van TalentEmpowerment. Binnen deze ontwikkel- en cultuurprogramma’s wordt gebruikgemaakt van een Drijfveren Analyse. Op deze manier wordt inzichtelijk welke drijfveren er binnen de teams zijn en worden optimale teams gecreëerd. Om met deze drijfveren aan de slag te gaan wordt bijvoorbeeld een introductiesessie georganiseerd waarin olympisch hockeykampioen Josine Koninq (28) vertelt over haar drijfveren, wat het haar oplevert om daar bewust mee aan de slag te gaan en hoe ze daarmee haar valkuilen tackelt. We zetten hierbij dus de verhalen en anekdotes vanuit de sport in om het beeldend te maken wat bepaalde acties kunnen opleveren. Om de Kameleons te inspireren voegt TalentEmpowerment inhoudelijke thema’s aan de verhalen vanuit de topsport toe. Zo ging olympisch hockeykampioen Frederique Matla (27) met een aantal commercieel directeuren en een expert in gesprek. Tijdens het gesprek sprak zij over de verschillende culturen binnen de teams waarin zij gespeeld heeft. Welke cultuur levert wat op? En hoe zorg je ervoor dat je in een optimaal prestatieklimaat terecht komt? Ondanks dat in elk team de zaken anders werken.

Meerkampatleet Sven Roosen (22) ging met een team interimmers van de Kameleon zijn ‘onderdelen’ af in het Olympisch Stadion. Tijdens deze meerkamp stonden de belangrijkste competenties van de werknemer van de toekomst centraal. Een van de onderdelen, het hoogspringen, ging over doelen stellen. Sven daagde de deelnemers uit om na te qaan hoe zii doelen stellen. Leg je de lat gelijk hoog maar loop je daardoor ook het risico dat je de lat niet haalt, of begin je veilig? Het scoresysteem daagt deelnemers uit om niet te laag te beginnen, maar als je de lat eenmaal neergelegd hebt kan je niet meer terug en loop je dus ook kans om geen punten voor je team te scoren.

Verandering

Verandering kan zowel uitdagend als beangstigend zijn, maar het is vaak een onvermijdelijk onderdeel van succesvolle organisaties. Managers kunnen een les leren van topsporters die zich voortdurend aanpassen aan nieuwe omstandigheden en tegenstanders. Dit aanpassingsvermogen kan worden overgedragen naar het bedrijfsleven, waar het vermogen om verandering met enthousiasme en veerkracht te omarmen, een waardevolle troef is.

Door de inzet van topsporters creëert TalentEmpowerment niet alleen een boeiende leerervaring, maar verandert ook de manier waarop verandering wordt waargenomen. De betrokkenheid van topsporters maakt de reis van verandering leuk en inspirerend, terwijl het de brug slaat tussen de wereld van topsport en het bedrijfsleven.

Namens De Kameleons, de beroepsvereniging voor commerciële interim Professionals
In FPWork staat elk nummer een lid van De Kameleons centraal. Het managen van commerciële verbeteringsprocessen is een van onze specialiteiten. Daarnaast zijn onze leden professionals in category management, trade marketing, sales, communicatie, shopper marketing en sourcing. Onze leden hebben meer dan tien jaar commerciële ervaring en minimaal drie jaar interim ervaring.

Onze leden: Andre Adolfs, Marko Arends, Jaap Bloot, Lucien Dechesne, Natascha Sparrius, Dennis van Delden, Frank Dikhoff, Vincent van Es, Rogier Fonteijn, Nick van Gool, Bart Heek, Dana van Hoof, Bas Lippens, Arjan Oosterlee, Hajo Ouweneel, Herald Overweg, Monique Peeters, Pieter Jaap Plaisier, Mariska van der Poel, Linda Platvoet, Auke Teunissen, Carin van Thiel, Isabelle Val, Aart Veenstra, Joost Verhagen, Pieter Verhoeff, Jan te Voert, Dick ten Voorde, Miranda Wagner, Peter van der Woude en Mariek Wilms.

Afbeelding
Afbeelding

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.