Anita Scholte op Reimer, hier in gesprek met Rosanne Hertzberger (microbioloog, voormalig NRC-columniste, en tegenwoordig Tweede Kamerlid), tijdens het 'duurzaamheidscongres' FoodPolicy Outbreak in 2019. (Foto: archief FoodPersonality)
Anita Scholte op Reimer, hier in gesprek met Rosanne Hertzberger (microbioloog, voormalig NRC-columniste, en tegenwoordig Tweede Kamerlid), tijdens het 'duurzaamheidscongres' FoodPolicy Outbreak in 2019. (Foto: archief FoodPersonality)

Anita Scholte op Reimer: ‘AH staat in de wachtrij voor B Corp-certificering’

Door: Marieke Venbrux · leestijd 1 minuut Nieuws

Albert Heijn staat momenteel nog in de wachtrij voor de gewenste B Corp-certificering. De formule voldoet naar eigen zeggen aan alle (extra) voorwaarden, nu is het wachten op de beoordeling. Naar verwachting wordt de certificering in het laatste kwartaal van dit jaar een feit, aldus Anita Scholte op Reimer, directeur kwaliteit, voedselveiligheid en duurzaamheid bij Albert Heijn.

Albert Heijn liet vorig jaar april weten de ambitie te hebben een B Corp-certificering binnen te halen. AH zou daarmee de eerste B Corp-supermarkt zijn. De certificering sluit ‘naadloos aan bij de beweging die Albert Heijn maakt richting een gezonde, sociale en duurzame samenleving’, zo zei ceo Marit van Egmond, toen zij de ambitie van AH bekendmaakte. 

‘Hopelijk laatste kwartaal 2024’

Volgens Van Egmond moest het Albert Heijn lukken om ‘binnen nu en een jaar B-Corp gecertificeerd te zijn’. Inmiddels zijn we een jaar verder, maar de certificering is nog niet binnen, zo leert navraag bij Anita Scholte op Reimer, die vorige week het AH Duurzaamheidsverslag 2023 presenteerde. “Helaas is het nog niet zo ver. We staan op dit moment in de wachtrij. We voldoen aan alle eisen en aanvullende voorwaarden, ik hoop en verwacht dat we in het laatste kwartaal van dit jaar de certificering binnen hebben.” 

Streng assessment

B Corp is een certificering voor bedrijven die worden beoordeeld op hun sociale en milieu-impact. De bedrijven doorlopen een streng assessment waarin hun impact op het gebied van governance, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap centraal staat. “Het is de meest gerespecteerde en moeilijk te behalen certificering, waarmee je als bedrijf echter wel laat zien dat je bij de koplopers hoort”, zo zei Van Egmond eerder. 

‘Bewust ook een B Corp-merk in het schap’ 

Dat Albert Heijn hecht aan B Corp, blijkt onder andere uit het feit dat het eerder op AH.nl al extra zichtbaarheid gaf aan merken met een B Corp. Maar ook in de winkels zelf maakt het bewust ruimte vrij voor merken met een B Corp-certificering. Albert Heijn maakte vorige week bekend nieuwe, duurzamere verpakkingen en producten in de categorie huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten te introduceren. Het lanceerde onder andere douche- en shampoobars en extra geconcentreerde wasmiddelen onder het eigen AH-merk, die schoon wassen op 20 graden mogelijk moeten maken. Dit om het aanbod verder te verduurzamen. Bij dat alles zet het in de belangrijkste segmenten naast het A-merk en het eigen merk ook heel bewust een merk met een B Corp-certificering in het schap, aldus Scholte op Reimer. “Omdat dat uiteindelijk vaak de meest duurzame keuze is en we consumenten die keuze-optie dus ook willen bieden.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.