Anke Ruijs.
Anke Ruijs.
SHELFIE

‘Ik loop áltijd langs de craft speciaalbieren’

Door: Ivo Roodbergen · leestijd 1 minuut FPWork

Hoe bekijken trade marketeers en category managers de schappen in de supermarkt? We maakten een ‘shelfie’ met Anke Ruijs (38, foto), category development manager bij Royal Swinkels.

Kun jij boodschappen doen zonder vanuit je professie naar het schap te kijken?
‘Ik werk mijn hele werkende leven binnen de FMCG, dus nee. Ik heb gewerkt in cosmetica, home care, suikerwaren en werk nu in bier. Ik ben altijd benieuwd wat er geïntroduceerd wordt en welke promoties en nieuwe schapindelingen er zijn.’

Kun jij aan het schap zien welke categorievisie erachter schuilt en of deze goed of minder goed uitpakt?
‘Ik zie binnen bier wel dat er bij supermarkten op segmenten een redelijke gelijkenis zit, je hebt: alcoholvrij, pils en speciaalbier. Maar binnen die categorieën zie je verschil bij retailers of ze op merk of stijl gepositioneerd zijn. Dat vind ik interessant, omdat wij vanuit shopperonderzoek weten dat de klant vanuit stijl kiest. Dat sommige retailers voor merk kiezen, is om rust te creëren op het schap.’

Wat is je favoriete schap in de supermarkt en waarom? En welk schap loop je het liefst heel snel voorbij?
‘Binnen bier het schap met craft speciaalbieren, dus waar de uniekere designblikken en stijlen staan, daar loop ik áltijd langs. Zeker ook privé. Ik gebruik de app Untappd om biertjes te ontdekken en waarderen, en drink het liefst elke week een ander biertje. Het schap met vleesconserven loop ik altijd voorbij, daar ben ik geen fan van.’

Wat vind je het minst leuke aan je functie?
‘Bier is binnen de supermarkt de categorie waarbinnen de meeste introducties plaatsvinden. Daardoor ontstaan er continu subsegmenten binnen stijlen waar supermarkten vervolgens niet altijd op kunnen inspringen – en dat is soms wel jammer. Een bierspeciaalzaak kan dat makkelijker, en daar kom ik gelukkig ook voor mijn werk.’

Welk schap bij welke formule in Nederland of in het buitenland maakte een bijzondere indruk? 
‘In Spanje heb je foodhallen die steeds meer op supermarkten beginnen te lijken. Daar word ik altijd heel blij van. Nederlanders zijn weliswaar vooral gericht op gemak, maar het succes van de markt- en foodhallen in Amsterdam en Rotterdam toont aan dat er wel potentie in zit.’

Wat doe jij over vijf jaar?
‘De categorie bier bevalt mij wel, maar ik hoop wel iets meer op projectmatige basis dan op categoriemanagement te werken. Dus bijvoorbeeld het uitrollen van nieuwe projecten in supermarkten.’

In de vorige aflevering van ‘Shelfie’ vroeg Marjan Torringa van DeoLeo wat je de meeste opvallende verandering in het bierschap van de afgelopen jaren vindt?
‘Dat is eigenlijk de groei binnen alcoholvrij, en dan met name binnen alcoholvrije speciaalbieren. Het komende jaar verwacht ik dat zuurbieren hun intrede doen in het supermarktkanaal, en er meer bieren met een alcoholpercentage onder de 5 procent op de markt komen.’

Wie zou je graag de volgende keer in de rubriek zien? En welke vraag zou je hem/haar willen stellen? 
‘Ik zou Boukje Staring, category manager bij Jumbo, willen vragen wat hun toekomst op het gebied van category management is?’

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.