Afbeelding
SHELFIE

‘Olijfolie heeft veel raakvlakken met wat ik in mijn leven belangrijk vind’

Door: Ivo Roodbergen · leestijd 2 minuten FPWork

Hoe bekijken trade marketeers en category managers de schappen in de supermarkt? We maakten een ‘shelfie’ met Marjan Torringa (50, foto), trade marketingmanager Benelux bij Deoleo. 

Kun jij boodschappen doen zonder vanuit je professie naar het schap te kijken?
‘Nee, en zeker op vakantie in het buitenland, vind ik boodschappen doen ook gewoon leuk omdat je dan vaak weer nieuwe dingen ziet.’ Lachend: ‘Dan sta ik volgens mijn gezin soms echt te lang naar het schap met olijfolie te kijken.’

Kun jij aan het schap zien welke categorievisie erachter schuilt en of deze goed of minder goed uitpakt?
‘Soms wel, soms niet. De visies veranderen ook, omdat het shoppergedrag verandert. Het gaat toch vaak om logica, hoe kan je het boodschappen doen vergemakkelijken voor de shopper.’

Wat is je favoriete schap in de supermarkt en waarom? En welk schap loop je het liefst heel snel voorbij?
‘Mijn droomschappen zijn die van wijn en koffie. Daar gebeurt zoveel qua inspiratie en storytelling. Producten met een verhaal, van de oogst tot productie, beleving, herkomst. Hier zouden we graag naar toe willen met het olijfolieschap. Dat we de shopper inspireren en dat we vertellen over de olijfgaarden in Spanje en Italië, over de oogst en het productieproces. Dat we uitleggen welke olie het beste waarvoor gebruikt kan worden. Waarom doen we dat nog niet? Het eerlijke antwoord: wij hebben een schap van 1 of 2 meter en wijn een heel gangpad.
Het diepvries schap loop ik – tenzij ik spinazie a la crème nodig heb – dan weer snel voorbij.’

Wat vind je het minst leuke aan je functie?
‘Tijdens de coronapandemie gingen de verkopen van olijfolie door het dak, maar de afgelopen twee hete en droge zomers in Italië en Spanje, zorgden voor slechte oogsten, met hoge kostprijzen en een tekort aan kwalitatieve olijfolie als gevolg. Olijfolie is een agrifood product, waarvan de oogstopbrengst en de kwaliteit grotendeels afhankelijk is van het weer. Werken met zulke producten maakt je als leverancier kwetsbaar tijdens tegenvallende oogstjaren. Maar, en zo probeer ik er het positieve uit te halen, het maakt je werk wel dynamisch en uitdagend. Elk jaar is weer anders. Daardoor moeten we weer andere strategieën en mogelijkheden bedenken, die veel meer te maken hebben met het product en de prijs in plaats van storytelling en educatie.’

Welk schap bij welke formule in Nederland of in het buitenland maakte een bijzondere indruk?
‘Dan is dat toch de supermarktketen Eataly, waar ze hele inspirerende dingen met Italiaans eten doen. Om bij mijn eigen categorie te blijven; daar hebben ze bijvoorbeeld hele olijfbomen in de winkel staan, compleet met mooie producten, uitleg en inspiratie.

Wat doe jij over vijf jaar?
‘Olijfolie heeft als gezond en duurzaam product veel raakvlakken met wat ik persoonlijk belangrijk vind. Wat ik verder erg leuk vind is dat ik veel internationale collega’s heb, en je merkt dat je vanuit je Nederlandse trade en shopper marketing ervaring veel kan bijdragen in de andere landen. Het strategische en analytische van mijn vak overbrengen doe ik altijd met erg veel plezier. Dus ik zie mijzelf nog jaren in deze branche werken.’

In de vorige aflevering van ‘Shelfie’ vroeg Joanneke Gamarino van Paulig hoe jullie de consument inspireren om ook in deze tijd met kwalitatief hoogwaardige producten te koken?
‘Dat staat door de slechte oogsten en prijsstijgingen momenteel best wel onder druk, maar onze levensvatbaarheid is dat we een gezond product verkopen. Daar blijft vraag naar. Olijfolie is de gezondste olie om te gebruiken in de keuken en ook nog eens duurzaam, want doordat olijven aan bomen groeien leveren we een positieve bijdrage aan de CO2-uitstoot.’

Wie zou je graag de volgende keer in de rubriek zien? En welke vraag zou je hem/haar willen stellen?
‘Ik zou Mariet van den Oever-Copic van Swinkels Family Brewers willen vragen wat zij de meest opvallende verandering in het bierschap vindt van de afgelopen jaren.’

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.