Nielsen geeft marktaandelen supermarkten vrij
AlgemeenVandaag heeft marktonderzoeker Nielsen de marktaandelen van supermarkten in 2017 vrijgegeven. De meeste formules zijn volgens Nielsen in marktaandeel gegroeid (AH, Jumbo, Plus etc.). De twee uitzonderingen zijn Emté (-0,1), waarvan al langer bekend is dat het niet goed mee kan komen met de marktontwikkeling, en discounter Aldi (-0,3), waarvan ook al langer bekend is dat het stroef draait. Overigens zijn niet van alle formules de marktaandelen vrijgegeven. Zo ontbreken de marktaandelen van Agrimarkt, Boni, Nettorama en Vomar.
Saillant detail is dat het marktaandeel van Albert Heijn bij Nielsen stijgt (van 35,2% in 2016 naar 35,3% in 2017), terwijl het bij collega-marktvorser IRI daalt (van 35,4% in 2016 naar 35,3% in 2017).
Bij de markaandelen geeft Nielsen ook de winkelaantallen per formule. Zo zien we bij Plus dat het gestegen marktaandeel is gerealiseerd met per saldo een winkel minder dan in 2016. De getalsmatig grootste mutatie is te vinden bij Spar, dat van 241 vestigingspunten in 2016 naar 261 winkels in 2017 gaat (Nielsen merkt bij de vrijgegeven marktaandelen op dat het in 2017 het universum heeft aangepast door ‘Spar Overige’ en ‘Attent’ te verwijderen). Opvallend is ook de mutatie bij Aldi, dat per saldo over acht winkels minder beschikt dan in 2016.