AGF Monitor haakt Picnic aan
AGF Monitor haakt Picnic aan Shelflife

AGF Monitor haakt Picnic aan

· leestijd 1 minuut Algemeen

Picnic gaat deel uitmaken van de wekelijkse AGF Monitor. Tegelijkertijd wordt het mandje met 25 AGF-hardlopers geactualiseerd.

De AGF Monitor, de online rubriek van FoodPersonality waarin wekelijks de prijzen en promoties van 25 AGF-hardlopers bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus worden gevolgd, wordt uitgebreid. Op veler verzoek heeft Pricing Experts, het bedrijf dat twee keer per week zijn prijsmeters uitstuurt om de actuele prijzen en aanbiedingen van supermarkten te noteren en de gegevens levert voor de AGF Monitor, besloten Picnic volledig toe te voegen aan de prijsmetingen.

De vraag naar de prijsdata van Picnic is als het ware meegegroeid met het aantal steden waar Picnic nu bezorgd. Anders gezegd: Picnic wordt wordt voor steeds meer supermarktformules een directe concurrent.

Met de komst van Picnic worden er vanaf nu vijf formules op wekelijkse basis gevolgd: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic. De keuze voor juist deze formules ligt voor de hand. Het gaat om grote landelijke formules waarbij Lidl het discountsegment vertegenwoordigd. Daarbij komt dat Lidl zich al enkele jaren juist in AGF wil onderscheiden. Picnic is in dit rijtje eerder een buitenbeentje – geen fysieke winkels en een marktaandeel van ‘slechts’ 1,5% (GfK Q2 2018) – maar wel een formule die steeds nadrukkelijker door andere partijen gevolgd wordt. Die sterke belangstelling voor Picnic is voldoende rechtvaardiging om de online supermarkt in de wekelijkse meting mee te nemen.

Tevens grijpen FoodPersonality en Pricing Experts dit moment aan om de inhoud van het mandje te actualiseren. Zo worden er onder meer minder losse appelen opgenomen vanwege de mindere verkrijgbaarheid. Daar zijn een aantal andere, breed verkrijgbare artikelen voor in de plaats gekomen.

Het nieuwe mandje omvat de volgende artikelen (artikelen een * zijn nieuw):

AGF Monitor mandje nieuw

Kijken we dan naar nieuwkomer Picnic, dan valt op dat bijvoorbeeld tomaten en de handsinaasappelen fors duurder zijn in vergelijking met Albert Heijn en Jumbo. Over het algemeen komt het prijsniveau van Picnic overeen met de prijzen van de AH, Jumbo en Plus. Picnic is dus wel aanzienlijk duurder dan Lidl en zelfs ook iets duurder dan Jumbo. In dit opzicht maken ze de laagste prijsgarantie niet waar (let wel, deze waarnemingen zijn gebaseerd op de prijsdata van week 36).

Opvallend is verder dat Picnic in vergelijking tot de andere supermarkten afwijkende gewichten voor verpakte artikelen gebruikt. In het geval van mandarijnen worden deze per 750 gram verpakt (in plaats van per kilo) en sinaasappelen per anderhalve kilo (in plaats van per twee kilo). In het mandje van de AGF Monitor worden deze omgerekend naar de standaard gewichten.

Los van de wijzigingen in de rubriek zelf gaat de AGF Monitor interessante tijden tegemoet. Door de droogte van de afgelopen zomer wordt verwacht dat tal van groenten en fruit schaarser worden en in prijs zullen stijgen. LTO Nederland voorspelde al dat sommige groentesoorten, met name vollegrondsgroenten, in de komende maanden tot wel 30% duurder kunnen worden.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.