Marktaandelen supermarkten volgens Nielsen; AH gedaald, discounters gestegen

0

Het marktaandeel van Albert Heijn is van 35,3% in 2017 naar 34,7% in 2018 gedaald. Het marktaandeel van zowel Aldi als Lidl is daarentegen gestegen. Dat meldt marktonderzoeksbureau Nielsen in de laatste vrijgave van marktaandelen in de supermarktsector.

Nielsen vermeldt zelf geen ‘overige’, maar dat is wat er overblijft aan percentages als alle marktaandelen bij elkaar worden opgeteld. In ‘overige’ zitten bijvoorbeeld Vomar en Boni, maar we mogen aannemen dat ook nog Emté-vestigingen hierin zitten, die nog niet tot Jumbo en Coop zijn omgebouwd.

Marktaandelen supermarkten 2018 Nielsen

De marktaandelen supermarkten volgens Nielsen. Van sommige formules mag Nielsen geen marktaandelen publiceren.

Het marktaandeel van Albert Heijn daalde dus, daarnaast ook het marktaandeel van Detailresult (zowel van Dirk als van Dekamarkt). Jumbo, Coop, Aldi en Lidl vertonen in het overzicht van Nielsen een stijgend marktaandeel. Zoals bekend bouwen Jumbo en Coop Emté-winkels om tot hun eigen formule. Maar voor de branche is het wellicht nog het meest opvallende dat Aldi aan een herstel bezig is en dat Lidl na een eerdere stabilisatie dit jaar weer meer marktaandeel heeft gepakt.

Nielsen meldt ook het aantal winkels in week 52 van 2017 en 2018. AH is van 962 naar 970 gegaan, Jumbo van 583 naar 618, Plus van 260 naar 263, Dirk van 120 naar 121, Dekamarkt bleef op 80, Coop van 263 naar 290, Spar (ex. de varianten Enjoy en Express) van 231 naar 233, Hoogvliet bleef 68, Deen ging van 82 naar 81, Nettorama bleef op 31, Jan Linders daalde van 60 naar 59, Poiesz ging van 68 naar 70, MCD ging van 41 naar 40, Aldi van 490 naar 495, Lidl van 412 naar 417.

In het aantal winkels valt vooral Jan Linders op, dat enkele Emté-vestigingen van Jumbo en Coop overgenomen heeft. Kennelijk zijn die nog niet alle verwerkt in dit overzicht, óf Jan Linders heeft eind 2018 per saldo meer moeten sluiten.

Verder is dat aantal winkels geen indicatie die veel zegt over marktaandelen supermarkten, omdat de metrages er niet in verwerkt zijn. Nielsen geeft deze informatie dit jaar eerder vrij dan evenknie IRI, dat nog geen marktaandelen bekend heeft gemaakt.