Afbeelding
Mees Lommen

Marktaandeel Jumbo gedaald in ‘transitiejaar’ 2023

Door: Dave van Loon · leestijd 2 minuten Nieuws

Jumbo Food Groep heeft 2023 afgesloten met een totaalomzet van € 11,02 miljard, een toename van 7,3% ten opzichte van 2022. De consumentenomzet onder de Jumbo-formule steeg afgelopen jaar met 7,1% en was daarmee lager dan de door NielsenIQ becijferde marktgroei. Het marktaandeel is als gevolg daarvan gedaald tot ‘ruim 21%’, aldus Jumbo in een persbericht. Ton van Veen, ceo van Jumbo, wil terug naar de basis om Jumbo weer succesvol te maken.

“Onder de noemer ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ keren we terug naar onze basis. Dat doen we aan de hand van de masterplannen voor de Jumbo formule die onze oprichter Karel van Eerd heeft nagelaten”, aldus ceo Ton van Veen. “Opvallend veel onderdelen daaruit haken in op het onderscheidend vermogen waarmee we als Jumbo groot en succesvol zijn geworden. Met die inzichten kunnen we ook vandaag de dag aan relevantie winnen. Vanuit dit gedachtengoed werken we aan volle, prettige winkels, met een ruim, vers en verantwoord productaanbod tegen onmiskenbaar lage prijzen en met medewerkers die een passie voor de klant hebben. Het zijn deze essentiële en onderscheidende formulekenmerken waarmee we onze klanten weer écht gaan verrassen.”

De resultaten in 2023 zijn teleurstellend. De omzet van de supermarktactiviteiten kwam uit op € 10,89 miljard, wat neerkomt op een groei van 7,1%. Deze groei is lager dan de gemiddelde marktgroei van 7,6% in de Nederlandse supermarktbranche (bron: NielsenIQ t/m week 50). Als gevolg hiervan is het marktaandeel van Jumbo Supermarkten in Nederland in 2023 iets verder teruggelopen naar ruim 21% (bron: NielsenIQ). Dit is aanleiding om de bedrijfsstrategie verder aan te scherpen. Meer nadruk op het onderscheidend vermogen van de formule geldt nu als uitgangspunt. Daardoor stond het afgelopen boekjaar voor een groot deel in het teken van transitie. In 2024 wil Jumbo ‘vastberaden voortbouwen op deze ingeslagen koers’, klinkt het strijdbaar vanuit Veghel.

Meer huismerken, meer prijsverlagingen

Jumbo is naar eigen zeggen terughoudend met prijsverhogingen voor zowel A-merkartikelen als producten van het Jumbo-huismerk, ook al gaat dat ten koste van de eigen marge. De vraag naar huismerkproducten neemt dankzij de gunstiger prijs-kwaliteitverhouding al enige tijd toe en Jumbo speelt hierop in met een verdere uitbreiding en kwaliteitsverbetering van het aanbod. In 2023 heeft Jumbo de prijzen van ruim 1.000 producten verlaagd. Voor 2024 staan meer prijsverlagingen op de planning. Met deze en andere maatregelen wil Jumbo helpen om het verlies van koopkracht te verzachten. De inkoopsamenwerking met Everest en Epic Partners, waar Jumbo zich afgelopen september bij aansloot, biedt daarvoor de mogelijkheden.

Inkoopsamenwerking, ook voor vers

Door de samenwerking met Everest en Epic Partners maakt het bedrijf deel uit van een netwerk met Europese supermarktretailers, waarvan het Duitse Edeka de belangrijkste is, die gezamenlijk prijsonderhandelingen voeren met leveranciers van A-merken. Daarnaast zal Everest Fresh vanaf 2024 namens Jumbo de inkoop van groente en fruit gaan verzorgen. Door deze samenwerkingsverbanden verwacht Jumbo haar klanten een nog relevanter én betaalbaarder assortiment te kunnen bieden. Vanaf 2024 levert dit bovendien aantrekkelijke schaalvoordelen op, waardoor extra ruimte ontstaat om verder te investeren in assortiment, prijs, service en verduurzaming, zo verwacht Jumbo. Daarnaast kan de retailer door het partnership met Everest Fresh zoveel mogelijk groente en fruit uit Nederland blijven afnemen. Ton van Veen: “Dat is een must, want de nadruk op verse producten van hoge kwaliteit uit eigen land is belangrijk voor ons. Nu al komt het overgrote deel van ons versaanbod van Nederlandse bodem en dat aandeel zal komende jaren verder toenemen. Dankzij de gezamenlijke inkoop verwachten we ook met dit aanbod schaalvoordelen te behalen.”


‘Zeer Zuinig Zijn’

Volgens Van Veen zullen de schaalvoordelen vanaf 2024 een positieve uitwerking hebben op de winstgevendheid van Jumbo. Die stond volgens Jumbo zelf in het afgelopen boekjaar behoorlijk onder druk. Naast inkoopprijsstijgingen, die veelal niet een-op-een werden doorberekend aan klanten, had Jumbo te maken met fors hogere kosten voor salarissen, huren en energie. Tegelijkertijd bleef het bedrijf investeren in duurzaamheidsmaatregelen. Het verlagen van de operationele kosten is daarom een voorwaarde om de winstgevendheid weer naar een gezond niveau te brengen. Ton van Veen: “’Zeer Zuinig Zijn’, zoals Karel van Eerd het noemde, is van belang, maar dat is het niet het enige. Ook door slimme keuzes te maken en innovatieve stappen te zetten kunnen we het bedrijfsresultaat verbeteren. Ik heb bijvoorbeeld hoge verwachtingen van Jumbo Retail Media, ons adverteerdersplatform dat steeds meer zakelijke klanten aantrekt. Of neem het verwaarden van geanonimiseerde klantdata, ook daarin zit veel potentieel.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.