Albert Heijn Huissen Mooiste Supermarkt van Nederland

0

Tijdens het Supermarktvastgoedcongres, vandaag in Oostzaan, is de nieuwe Albert Heijn in het Gelderse Huissen uitgeroepen tot Mooiste Supermarkt van Nederland 2018. De winkel van 2.500 m2 die in mei dit jaar de deuren opende maakte vanwege de architectuur en de inpassing in het centrum (en tegen de stadsdijk) grote indruk op de jury. Voor eigenaar en AH-multifranchiser Hans Geveling is de uitverkiezing de bekroning van een inspanning van 25 jaar, aangegezien de totstandkoming van de winkel een lange voorgeschiedenis heeft.

Albert Heijn Huissen moest het opnemen tegen zes geduchte tegenstanders, waaronder de nieuwe Jumbo Foodmarkt in Leidsche Rijn:
• Deen, Warande, Lelystad
• Hoogvliet, Badhuisstraat, Scheveningen
• Hoogvliet, Parallelweg, Woudenberg
• Jumbo, Brusselplein, Utrecht – Leidsche Rijn
• Lidl, Slaak, Rotterdam
• Plus, Adam van Vianenstraat, Schoonhoven
(Bekijk hier de factsheets per winkel)

Het juryoordeel: “In Huissen is men trots een stad te zijn. Tegelijk heeft het de kwaliteiten van een dorp met de kleine schaal en de gemoedelijkheid. De nieuwe Albert Heijn in Huissen combineert deze twee kenmerken op een voortreffelijke wijze. Enerzijds heeft het stadse allure met de grootse en lichte hal opgebouwd uit glas en gemetselde trapgevels. Anderzijds sluit het perfect aan op de kleinschalige ritmiek van de gevels in de winkelstraat en het smalle straatprofiel voor de fietser en voetganger. Het is knap hoe deze grootschalige supermarkt – na een ontwikkelingsperiode van 25 jaar – is ingepast in de kleine schaal van het centrum. Daarbij is het prijzenswaardig hoe er nadrukkelijk voor gekozen is om de winkel niet te camoufleren met bovenwoningen en dagwinkels wat ten koste zou gaan van de functionaliteit.

De architect is erin geslaagd om vakkundig schaal, gevelritmiek en materiaalgebruik te gebruiken om de winkel architectonisch en stedenbouwkundig in te passen. Er is geen concessie gedaan aan de functionaliteit van de winkel door slim gebruik te maken van de ligging aan de dijk. Hierdoor kon er niet alleen een ruime winkel gemaakt worden, maar werd het dak ook makkelijk bereikbaar voor de autoklant. Dat bouwen in de dijk grote technische problemen gaf, vormde geen beletsel om de logistieke knoop van bevoorrading en verschillende klantenstromen vanzelfsprekend op te lossen. Visie, moed en doorzettingsvermogen resulteren in een prachtige winkel die laat zien dat een grootschalige winkel absoluut mogelijk is in een kleinschalige omgeving.

Voor zowel de regiobezoeker als de klanten uit de directe omgeving is deze Albert Heijn goed bereikbaar. Autoklanten parkeren hun auto op het dak en fietsklanten vinden voldoende plaatsen nabij de ingang. Veel aandacht is besteed aan de duurzaamheid en laag energiegebruik. De jury is van mening dat de ondernemer achter de Albert Heijn in Huissen ondanks een zeer complexe en langdurige ontwikkelingsfase, een welhaast ideale supermarkt neer heeft kunnen zetten die zowel voor de regiobezoeker, het winkelend publiek als de binnenstadsbewoners een belangrijke functie vervult. Het omzetsucces is daar een resultante van.”

Albert Heijn Huissen

De vakjury bestond ook dit jaar weer uit Aart Jan van Duren (voorzitter, Bureau Stedelijke Planning), Peter ter Hark (Retail Prospect), Gertjan Slob (Locatus), Jacqueline van Koningsbrugge (Bridge Vastgoed) en Kees van Hoek (Van Hoek Spuybroek Architecten).

De verkiezing van de Mooiste Supermarkt van Nederland is, evenals het Supermarktvastgoedcongres, een initiatief van platform Supermarkt & Ruimte en FoodPersonality (waarin in het komende nummer een uitgebreid verslag van het congres en de uitverkiezing).