Afbeelding
Mees Lommen

Jumbo grijpt in na winstval: uitbreiding België op laag pitje, ‘heroverweging’ La Place en geen dividend

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Nieuws

De winst van supermarktketen Jumbo is in 2023 ingestort. De winst daalde met driekwart tot net geen € 22 miljoen. Jumbo grijpt dan ook fors in: de uitbreidingsplannen in België gaan op een laag pitje en het belang van La Place wordt ‘heroverwogen’. Verder ziet de familie Van Eerd af van de uitkering van dividend over 2023, zo blijkt het het jaarverslag van Jumbo. 

De maatregelen naar aanleiding van de dramatische cijfers staan in het nieuwe jaarverslag van Jumbo, dat gisteren is gepubliceerd, en waarover de DPG-bladen vanochtend als eerste berichtten. De resultaten waren in grote lijnen al bekend. Ton van Veen waarschuwde al voor slechte resultaten toen hij eind vorig jaar winkeldiefstal als gevolg van de invoering van zelfscan aanwees als een belangrijke boosdoener. De winst over 2023 blijkt bijna volledig verdwenen. Op een jaaromzet van ruim € 11 miljard euro blijft er onderaan de streep € 21,718 miljoen over. In 2022 bedroeg het resultaat na belastingen nog circa € 79,680 miljoen. Het bedrijfsresultaat daalde in 2023 van € 116 miljoen naar € 98 miljoen.

Jumbo realiseert weliswaar een ruim 11% hogere omzet, maar die wordt voor een belangrijk deel gerealiseerd door hogere prijzen als gevolg van de hoge inflatie. Het bedrijf heeft daarnaast vanwege diezelfde inflatie ook last van stijgende kosten. Jumbo berekende lang niet alle kostenstijgingen door waardoor de winstgevendheid fors onder druk is komen te staan. De impact van winkeldiefstallen werd eerder door topman Van Veen op circa € 100 miljoen geraamd.

De resultaten dwingen Jumbo tot het nemen van ingrijpende maatregelen die in het jaarverslag uit de doeken worden gedaan. Zo worden de plannen voor uitbreiding in België stevig teruggeschroefd. Het voornemen was om binnen vijf jaar 100 winkels te hebben, terwijl nu wordt gesproken over 50 winkels eind 2025 (op dit moment zijn het er 33). De andere activiteit die minder prioriteit krijgt is La Place. In het jaarverslag zegt Jumbo zelfs dat ‘het strategisch belang van La Place wordt heroverwogen’ en dat bijna € 15 miljoen wordt afgeboekt op de waarde van het merk. Jumbo zegt verder dat La Place ‘meer op afstand’ komt te staan, een formulering die zomaar eens de voorbode van een verkoop kan zijn.

De familie Van Eerd, de eigenaren van Jumbo, zijn doordrongen van de ernst van de situatie. Zij zien daarom af van het uitkeren van dividend over het jaar 2023. Vorig jaar ontvingen Frits, Colette en Monique van Eerd - sinds het overlijden van Karel van Eerd eind 2022 ieder voor een derde eigenaar van het bedrijf - nog € 42 miljoen aan dividend.

De aandacht gaat de komende tijd volledig uit naar de supermarkten in Nederland. Met een versterkte focus op prijs, onder meer door extra aanbiedingen, wil Jumbo de aantrekkelijkheid van de formule weer verhogen, want ook het marktaandeel staat onder druk. Dat daalde volgens cijfers van NielsenIQ in 2023 naar 21,1% (van 21,4 in 2022). Jumbo verwacht dat de resultaten nog wel enige tijd onder druk blijven staan.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.