Afbeelding

Van AH tot Spar: allemaal wel een koekje van Merba

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Opinie

Hoe groot zou Merba in Oosterhout zijn? Dat vraag je je af als je naar de terugroepactie kijkt van de laatste dagen. Albert Heijn, Jumbo, Plus/Coop, Lidl, Aldi, Dirk, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama, Vomar, Poiesz, Boni, Boon Food Group, Spar; allemaal hebben ze wel een koekje van Merba in het assortiment. Doorgaans zien we het ‘triple chocolate chip cookie’ (deze afbeelding – van een ander koekje – komt zelfs van Bol.com), maar er zijn varianten en we zien ook koekjes o.i.d. dat je tot het seizoensassortiment in de aanloop naar Pasen kunt bestempelen.

‘Total recall’. Wauw. Dat is een ouwe – en slechte – film van regisseur Paul Verhoeven, met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol. ‘Slechte film’, nou ja, dat is persoonlijk, en dat hangt ook af van de mate waarin je actiefilms nietszeggende pulp vindt. Maar deze filmtitel is volledig van toepassing op de sector. Een terugroepactie bij elke formule.

Als een A-merkartikelfabrikant zo’n terugroepactie heeft, dan is het begrijpelijk dat in bijna alle formules dat A-merkartikel wordt ‘teruggeroepen’. Van het kaliber Coca-Cola, Douwe Egberts, Lay’s, Magnum, Knorr, van het kaliber waarbij zelfs discounters Aldi en/of Lidl zeggen: ja, die willen we er ook bij hebben. En waarbij de merkartikelfabrikant denkt: ja, in een wat ander volume of formaat willen we dat ook wel bij een discounter op de plank hebben. Met als uitdrukking ‘we willen daar zijn waar de consument is’, o, wat een beduimeld cliché was dat, jaren geleden.

Maar dit is ‘gewoon Merba’, een koekjesfabrikant in het Brabantse Oosterhout. We willen assortimentsonderscheid, klonk het jarenlang zo vaak. Maar kennelijk niet met chocolate-chip-koekjes? Die uit Oosterhout blijken qua inkoop de beste? Of wellicht qua kwaliteit.Voor wie dat niet gevolgd heeft: waarom moeten al die pakjes met die koeken en dat paasassortiment de winkel uit? Metaaldeeltjes in de koekjes.

Voor de supermarktsector is dit hoe dan ook een beetje genant. Als het geen A-merk betreft, wil je als formule zo onderscheidend mogelijk zijn. Met vers, uiteraard, maar ook in veel dkw-groepen. Maar naar nu blijkt, moesten ze voor de chocolate-chip-koekies toch allemaal in Oosterhout zijn, bij Merba. Het kan ook zo zijn dat ze allemaal dachten ‘We willen een keer een onderscheidend chocolate chip cookie, de lekkerste die er is, beter dan al onze concurrenten’. Maar daar hadden we nog geen tijd voor gehad.

Of – nou we ons toch proberen voor te stellen hoe het zit – het is het tegendeel. ‘We gaan echt geen tijd steken in die koekjes, het zal me worst wezen – bel Oosterhout en zeg dat we de laagste prijs willen.’ De waarheid ligt altijd in het midden. O jee, ook nog recalls in België, bij Colruyt en Delhaize. Bij alle verbazing is ook medeleven voor Merba waarschijnlijk op z’n plaats. En inspiratie voor Paul Verhoeven. Een ‘sequel’: ‘Total chocolate chip cookie recall’. (Maar asjeblieft zonder Schwarzenegger.)

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.