Afbeelding
Albert Heijn

Omzet webshops daalt, zegt Twinkle. Maar niet die van online supermarkten

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

De gezamenlijke omzet van de grootste Nederlandse webshops, waaronder ook AH.nl, Jumbo.com en Picnic, is vorig jaar met 2% gedaald, zo blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijks onderzoek naar de grootste webshops door e-commerce vakblad Twinkle. Het is voor het eerst in de 16-jarige historie van het onderzoek dat de gezamenlijke online omzet daalt. De grote drie online supermarkten onttrekken zich echter aan een omzetdaling.

De redactie van Twinkle rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland, in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. De top-10 van grootste webwinkels in ons land wordt aangevoerd door Bol (omzet 2022 € 4 miljard), gevolgd door AH.nl (beide maken deel uit van Ahold Delhaize). De top-10 bestaat vooral uit non-food webshops zoals Coolblue, Zalando maar ook die van Ikea. Maar behalve AH.nl treffen we op plaats zes ook Jumbo.com aan en op plaats acht Picnic.

De omzetten van de online supermarkten zien er volgens Twinkle als volgt uit:

Albert Heijn (AH.nl)  
omzet 2022: € 1,7 miljard  
omzet 2021: € 1,6 miljard
Jumbo (Jumbo.com)
omzet 2022: € 670 miljoen
omzet 2021: € 650 miljoen
Picnic    
omzet 2022: € 610 miljoen
omzet 2021: € 550 miljoen

De 300 grootste online verkopers in Nederland zagen hun gezamenlijke omzet (over 2022) ten opzichte van een jaar eerder slinken met gemiddeld 2% tot € 26 miljard. In de vorige editie steeg de gemiddelde omzet nog met 27,5% ten opzichte van het jaar daarvoor. Duidelijk is wel dat de geconstateerde krimp geen betrekking heeft op de hiervoor genoemde online supermarkten. De omzetten betreffen in sommige gevallen schattingen door CMI/Twinkle. Of dat ook voor de online supermarkten geldt is niet duidelijk.

“Het is voor het eerst dat we een daling zien in de gezamenlijke omzet, sinds de Twinkle100 in 2008 voor het eerst verscheen”, aldus Twinkle-hoofdredacteur Daniël Verheij. Al is het volgens hem ook belangrijk om te melden dat de omvang van de Twinkle100 in zestien edities ook is gegroeid: in 2008 ging het om een lijst van 100 bedrijven, vanaf 2015 waren dat er 200 en sinds vorig jaar zijn het er 300.

Verheij: “Toch zie je hierin duidelijk terug hoe online retail zich in ons land heeft ontwikkeld. E-commerce is in de afgelopen jaren gigantisch gegroeid, met name tijdens en vlak na de coronapandemie kon het niet op en ging de online omzet door het dak. Eerder gepubliceerde cijfers van onder andere het CBS leken er al op te wijzen dat er een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt, en dat zien we nu ook terug in dit onderzoek.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.