Afbeelding
Mees Lommen

Circana: supermarkten passeren omzetgrens van € 50 miljard

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

In 2023 behaalden supermarkten voor het eerst een omzet van meer dan € 50 miljard, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Circana. De indrukwekkende groei van de supermarktomzet (+8,3%) werd echter vooral opgestuwd door een torenhoge inflatie. De volumes kwamen het afgelopen jaar behoorlijk onder druk te staan.

De omzet van supermarkten groeide vorig jaar met 8,3% procent ten opzichte van het jaar ervoor en passeert daarmee voor het eerst deomzetgrens van € 50 miljard. De totale omzet van Nederlandse supermarkten kwam volgens marktonderzoeker Circana in 2023 namelijk uit op €50,765 miljard. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2022. Toen kwam de omzet uit op € 46,833 miljard, een toename van 3,9% ten opzichte van 2021.

Voor een nog hogere groei van de supermarktomzet moeten we naar coronajaar 2020. Toen kwam de omzet uit op € 45,014 miljard. In dat jaar groeide de supermarktomzet met 11,2% procent ten opzichte van het jaar ervoor. Circana maakt daarbij wel de kanttekening dat 2020 53 weken telde in plaats van de gebruikelijke 52.

Volumes onder druk

De ver bovengemiddelde omzetgroei van supermarkten in 2023 groei moet vrijwel volledig toegeschreven worden aan de sterk gestegen prijzen prijsverhogingen. De prijsstijgingen vonden vooral in de eerste jaarhelft plaats, in de tweede helft van 2023 vlakten de prijsstijgingen evenals de algemene inflatie af. Daarbij stonden de volumes met een daling van 2% behoorlijk onder druk.

Circana verwacht dat de volumedaling dit jaar tot stilstand komt, maar dat de omzetgroei in 2024 flink afneemt. Dat heeft alles te maken met het wegvallen van de tabaksomzet - goed voor zo’n 5-7% van de supermarktomzet - per 1 juli. Vanaf dan mogen supermarkten geen tabaksproducten meer verkopen. Mede op basis daarvan verwacht Circana voor 2024 een omzetgroei van maximaal 2%.

Online-aandeel daalt

De online-aandeel van de supermarktbestedingen liep vorig jaar terug van 5,4% in 2022 naar 5,2% vorig jaar. Online boodschappen doen wordt gezien als duurder en consumenten kunnen door naar naar een fysieke supermarkt te gaan besparen op de bezorgkosten. Daar komt bij dat formules die momenteel de wind in de rug hebben zoals Dirk, Vomar en Nettorama geen omnichannel formules zijn.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.