Rolf Oosterhoff (hoofd AH Media Services) en Annemijn ten Brinke (lead category manager Maaltijdtoevoegingen) nemen hier een van de twee FoodRetailAwards in ontvangst uit handen van Murk Boerstra (adjunct-directeur FNLI).
Rolf Oosterhoff (hoofd AH Media Services) en Annemijn ten Brinke (lead category manager Maaltijdtoevoegingen) nemen hier een van de twee FoodRetailAwards in ontvangst uit handen van Murk Boerstra (adjunct-directeur FNLI). Rob Keeris

FoodRetailAwards 2023 naar Dirk en Albert Heijn

· leestijd 1 minuut Nieuws

Dirk van den Broek was het afgelopen jaar het snelst met het opnemen van introducties en stoot daarmee Albert Heijn van de troon. Daar staat tegenover dat Albert Heijn (evenals vorig jaar) het meest compleet is in het opnemen van introducties en er ook nog eens de hoogste fair share mee behaalt. Oftewel, de FoodRetailAwards 2023.

Gemiddeld stonden de FoodAward-winnaars die Dirk opgenomen heeft binnen twee weken op het schap en die prestatie geeft recht op de FoodRetailAward voor snelste opname. Manager Commercie Ivar Venema: “We zijn gewoon heel efficiënt. Sinds 2021 hebben we ons assortimentsbeleid aangescherpt. We omarmen innovaties, maar maken wel duidelijke keuzes.”
Bij Dekamarkt, de runner-up en tot voor kort partnerformule van Dirk, duurde het gemiddeld dit 2,8 weken voordat de producten in het schap staan en bij Hoogvliet drie weken.

Albert Heijn was dit jaar opnieuw het compleetst en heeft alle concepten opgenomen behalve Stegeman Omelet plakjes. De concepten die bij AH opgenomen zijn hebben ook een brede distributie van gemiddeld 80%. Let wel, ook Jumbo heeft alle concepten opgenomen op één na: Kwekkeboom ontbreekt in het Jumbo-assortiment. Jumbo heeft echter van Holie Muesli maar één van de vijf varianten op het schap staan, waardoor ze net wat lager scoren dan Albert Heijn.

Albert Heijn wint dit jaar behalve de FoodRetailAward voor compleetste opname ook de FoodRetailAward voor hoogste fair share. Volgens de berekening door Circana behaalt AH een fair share van 156 en het blijkt dat 68% van de totale omzet van alle FoodAward-winnende producten samen bij AH vandaan komt. “Albert Heijn is dus met afstand de winnaar hier”, aldus Sjanny van Beekveld van Circana.
Rolf Oosterhoff (hoofd AH Media Services): “We worden door veel leveranciers vroegtijdig betrokken bij introductieplannen waardoor we bij de start alles goed klaar hebben staan. Dat helpt zeker. Deze prijzen zijn wederom een mooi compliment, maar je raakt er eerlijk gezegd ook een beetje gegeneerd van.”


 Ivar Venema (manager Commercie) en Amber Kielman (hoofd Inkoop & Category Management) nemen namens Dirk van den Broek de FoodRetailAward voor snelste opname in ontvangst.

Vorig jaar behaalde Dirk nog de hoogste fair share, maar doordat Dirk lang niet alle FoodAward-winnaars heeft opgenomen zat dat er dit jaar niet in. Opvallend is wel dat Dirk, ondanks de beperkte opname van FoodAward-winnaars (vier concepten), toch nog in de top-3 terecht is gekomen. Van Beekveld: “De producten die ze opgenomen hebben, doen het dus wel heel goed bij Dirk.” Hoogvliet is hier de runner-up met een fair share van 89.

De FoodRetailAwards worden sinds 2009 tegelijk met de FoodAwards uitgereikt. Met deze prijzen worden supermarkten beloond die op een gunstige manier omgaan met de productintroducties van A-merkleveranciers. De FoodRetailAwards worden niet door de FoodAward-jury toegekend maar worden toegekend op basis van een objectieve analyse van opname-, distributie- en omzetpatronen door onderzoeksbureau Circana (voorheen IRI).

Per editie worden drie FoodRetailAwards toegekend, namelijk een voor snelste opname van de FoodAward-winnende producten, een voor de meest complete opname ervan en een voor de formule die met de FoodAward-winnaars de hoogste fair share behaalt. De producten die een FoodAward hebben gewonnen vormen als afspiegeling van introductiejaar 2022 daarbij het onderzoeksuniversum.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.