Afbeelding
Menno van der Veen

Albert Heijn: ‘Buurtroute’ en e-commerce-dc met veel robots

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Nieuws

Albert Heijn begint deze week aan ‘Buurtroute’, een manier van boodschappen bezorgen waarbij bezorgmomenten van bewoners van dezelfde buurt aan elkaar gekoppeld worden. Albert Heijn spreekt daarbij van ‘efficiënter thuisbezorgen’ en noemt ook een vermindering van de CO2-uitstoot. Dat laatste zal ook nodig zijn omdat bedrijven in welke sectoren dan ook steeds meer met eisen vanuit de samenleving te maken krijgen en met de politiek als de uitvoerder van die verduurzaming.

De ‘Buurtroute’ houdt in dat gebruikers van Ah.nl (online of via de app) kunnen zien of er al een bezorger hun kant uit komt en wanneer dat zo zal zijn. En dan kunnen zij kiezen voor datzelfde bezorgmoment. Albert Heijn meldt dat het verwacht dat het hiermee ruim een half miljoen kilometer minder zal rijden. Je zou kunnen zeggen dat AH hiermee een beetje gaan doet wat Picnic al jaren doet, in hele wijken bezorgen, van deur tot deur.

AH heeft dit idee klaarblijkelijk vorig jaar al een tijd getest, dat meldt AH in het persbericht. De bundeling van bezorgmomenten blijkt door een algoritme te worden gerealiseerd. Daarnaast heeft Albert Heijn deze week in Barendrecht een e-commerce-dc geopend – in AH-termen: een ‘home shop center’ – met een hoge mate van automatisering (fotobron: Albert Heijn). Dat dc zal wekelijks zo’n 45.000 bestellingen verwerken, aldus AH. Het gaat daarbij om zo’n 300 robots en 45.000 bestelbakken.

In een persbericht meldt ceo Marit van Egmond dat AH hiermee ‘een nieuwe mogelijkheid aanboort om te blijven groeien met e-commerce, rekening houdend met de krapte op de arbeidsmarkt’. Over de werking van het dc meldt AH: “Dit maakt het werk voor medewerkers lichter. In het nieuwe HSC werken mens en techniek hand in hand samen, medewerkers maken de bestellingen compleet.” En dat is dan onder andere door versartikelen toe te voegen. Een volgend soortgelijk e-commerce-dc staat al op de planning, in Zwolle. Dat zal halverwege volgend jaar van start gaan.

Verder heeft AH bekendgemaakt dat het eind dit jaar geheel emissievrij winkels zal beleveren in de centra van de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Deze stappen worden met ‘transportpartners’ gezet. AH heeft als klimaatdoel een uitstootloze keten – het noemt dat ‘netto 0’ – in 2050. “De eigen bedrijfsvoering (winkels, distributiecentra en kantoren) is sinds 2021 al volledig klimaatneutraal, vooral gerealiseerd door de overstap op 100% Hollandse windenergie”, aldus het bedrijf.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.