Afbeelding

Foodwatch begint weer met het Gouden Windei

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Nieuws

Foodwatch heeft de genomineerde producten voor jaarlijkse Gouden Windei weer bekendgemaakt. Foodwatch looft elk jaar een prijs voor ‘het meest misleidende product’ uit het supermarktassortiment. Dit jaar zijn de ‘slachtoffers’ Hero B’tween Protein van Hero, Blue Band Roombeter van Upfield, Apple Bandit 0.0 Cider van Heineken, Danio Romige Kwark pistachesmaak en er zit ook een huismerkartikel tussen, ‘Crownfield’ 7 Granen Ontbijt van Lidl.

Sinds gisteren kan het publiek een maand lang stemmen op deze producten, dus stemmen op: ‘met meest misleidende product’. Het product dat de meeste stemmen krijgt, wint over ongeveer een maand het Gouden Windei. De prijs waarvan Foodwatch zelf zegt: ‘de prijs die geen enkele voedselfabrikant wil’. Met het initiatief wil Foodwatch wijzen op de volgens haar te grote vrijheid van fabrikanten en supermarkten om kwaliteit, gezondheid, prestaties etc. te claimen.

Campagneleider Frank Lindner van Foodwatch legt in een persbericht uit: “Ieder huishouden in Nederland is jaarlijks haast 2.000 euro kwijt aan boodschappen die wettelijk gezien misleiden. Voor heel Nederland is dat bij benadering 8,7 miljard euro. Misleiding wordt dus niet gepleegd door een handjevol marketingcowboys. Het probleem is groot en structureel.” Foodwatch baseert zich daarbij op gegevens van het Nibud (bestedingen Nederlandse huishoudens) en op gegevens van de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit), dat drie jaar geleden heeft vastgesteld dat er bij drie op de honderd onderzochte levensmiddelenproducten iets niet in de haak is op het punt van etikettering, benaming, afbeelden of herkomstaanduiding. Foodwatch meldde dit overigens al enkele maanden geleden.

Het doel van het Gouden Windei is dat fabrikanten bij die ‘shaming-prijs’ hun producten aanpassen. Als een fabrikant dat doet, voelt dat bij Foodwatch aan als een ‘overwinning’. Maar buiten dat, volgens Lindner is de supermarkt- en de fcmg-sector gewoonweg te vrij om claims, suggesties etc. te gebruiken. Foodwatch zou daar strengere wetgeving voor willen hebben. Lindner: “Daarom hebben we naast het Gouden Windei ook een petitie lopen waarin we bij de overheid eisen om misleiding veel strenger aan te pakken. Met al die miljarden euro’s die we kwijt zijn aan misleiding in het achterhoofd, wordt het hoog tijd dat voedselfabrikanten via hoge boetes gaan ‘meebetalen’.”

Hero B’tween Protein is genomineerd volgens Foodwatch omdat het een duur product is, terwijl veel consumenten al genoeg eiwitten binnenkrijgen. Blue Band Roombeter omdat in woord en beeld de suggestie van ‘roomboter’ opgeworpen wordt, terwijl het plantaardig is. Apple Bandit 0.0 Cider is volgens Foodwatch geen cider meer, maar gewoon appelsap, maar dan ‘vijf keer zo duur als een appelfrisdrank van een huismerk’, meeliftend op de trend van alcoholvrij. Crownfield 7 Granen Ontbijt van Lidl is genomineerd omdat het volgens Foodwatch 88% volkorentarwegraan bevat en slechts 2% elk van de andere zes granen. En Danio Romige Kwark Pistachesmaak bevat volgens Foodwatch alleen een aroma dat naar pistachenoten smaakt en ‘geen milligrammetje verse pistachenoot’. (Foto: de genomineerde producten, fotobron: Foodwatch.)


Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.