Een deel van de nieuwe presentatie van het vers- en gemaksassortiment in filiaal Museumplein (Amsterdam).
Een deel van de nieuwe presentatie van het vers- en gemaksassortiment in filiaal Museumplein (Amsterdam). Albert Heijn/Martin HolsTheArrows.nl

Albert Heijn: klant wil snelle en gezonde maaltijd; nieuwe presentatie vers- en gemaksassortiment

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Nieuws

Onderzoek van Albert Heijn wijst uit dat steeds meer consumenten zoeken naar gemakkelijke oplossingen voor een gezonde maaltijd (ontbijt, lunch en avondeten). In de volledig verbouwde winkel aan het Museumplein laat AH het nieuwste ‘vers- en gemaksassortiment’ zien. In de nieuwe presentatie vinden klanten de lekkerste gemaksmaaltijden samen gepresenteerd, van verspakketten, tot aan dagelijks door onze chefs vers bereide gerechten.

Albert Heijn signaleert in het eigen klantonderzoek ‘Hoe eet Nederland?’ de bekende trends. ‘Gezond’, ‘gemakkelijk’ en ‘lekker’ zijn belangrijke overwegingen bij het samenstellen van de doordeweekse maaltijd. Daarnaast ziet de marktleider in de winkels en de zoekdata op de website en app dat aan het begin van de week gezond eten een belangrijkere rol speelt en mensen krapper in de tijd zitten. Naarmate het weekend nadert neemt de beschikbare tijd toe en is er meer ruimte voor uitgebreider koken.


In het weekend heeft men het meeste tijd en zin om te koken. Opvallend is dat over de hele linie de behoefte aan gemak toeneemt. Dit is in overeenstemming met de trend dat mensen steeds minder tijd aan het bereiden van de doordeweekse maaltijd besteden. Nu is het meestal 20 tot 35 minuten ten op zichtte van 35-60 minuten in 1997. Albert Heijn ziet de toenemende behoefte aan gemak naar eigen zeggen terug in verkoopcijfers; zo groeide de verkoop van vers bereide maaltijden met 58%, het aantal verspakketten met 17%, en pureersoepen met 19%.


Met het Albert Heijn vers- en gemaksassortiment zijn er nu meer dan 288 lekkere gerechten die in een handomdraai op tafel staan. Met deze maaltijden zijn kwaliteit, vers, snelheid en variatie voor iedereen binnen handbereik. Van zelf koken, tot volledig vers klaargemaakte maaltijden, voor eenpersoon en voor het hele gezin. Zoals een Tray Bake kip Provençaals, of de prijswinnende verspakketten Gado Gado of Indiaase Curry Madras. De ‘vers uit eigen keuken’ Nasi Kipsaté of de stoommaaltijd Tagliatelle Zalm staan binnen 5-10 minuten op tafel. En met de verse Veggie boost soepen, staat binnen vijf minuten al 200 gram groente klaar.


Albert Heijn opent vandaag de eerste winkel met nog meer focus op vers en gemak. De winkel aan het Museumplein is vernieuwd en biedt een complete wereld aan gemakkelijke en verse maaltijden. De winkel is een inspiratiebron waar klanten alles bij elkaar gepresenteerd zien. Ideaal om snel, tussen werk en thuis of sport, een gezonde, lekker en snelle maaltijd te zoeken. Ook blijft de kenmerkende chef Sushi kiosk met verse sushi, poké bowl en Bam Tuk.


Om de weekplanning te vergemakkelijken, kunnen klanten zelf hun weekmenu samenstellen in de AH app op basis van hun eigen wensen. Door in de app eenvoudig de ingrediënt- en dieetvoorkeuren van bijvoorbeeld vega of eiwitrijk en het aantal personen op te geven, stelt de app een week aan gerechten voor met bereidingstijdsindicatie. Binnen een paar klikken en minuten kan een klant zo gemakkelijk een week aan maaltijden tegelijk met de wekelijkse boodschappen thuis laten afleveren.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.