Afbeelding

Louis Delhaize verkoopt aan Carrefour: dit kon je aan zien komen

Door: Gé Lommen · leestijd 2 minuten Opinie

Carrefour neemt de supermarkten en hypermarkten van Match en Cora in Frankrijk over. Match en Cora in Frankrijk zijn van Louis Delhaize Group. Met deze overname is het volgens Carrefour de eerste keer sinds twintig jaar dat Carrefour in het thuisland super- en/of hypermarkten overneemt (foto; de grote hypermarkt van Carrefour in Mont Saint-Jean, nabij Brussel; fotobron: archief FoodPersonality).

De verkoper, Louis Delhaize Group, exploiteert sinds jaar en dag Match en Smatch in Wallonië, Luxemburg en Noord-Frankrijk en Cora in Luxemburg en Frankrijk. Waarbij ‘Smatch’ een kleinere variant is van de formule Match, kennelijk is ‘Smatch’ een aaneenrijging van de woorden ‘small’ en ‘Match’.

De overname zal volgend jaar in de zomer rond zijn. Het gaat om 175 vestigingen, 115 supermarkten van Match en 60 hypermarkten van Cora. Volgens ESM (European Supermarket Magazine) zouden deze winkels een jaaromzet (2022) van € 5,2 miljard omvatten (€ 4,3 miljard exclusief brandstofomzet van de tankstations van de hypermarkten). Carrefour zou ook het vastgoed van 55 hypermarkten en 77 supermarkten overnemen.

Voor wie nu meteen al in verwarring is: Louis Delhaize is níet het Ahold Delhaize-onderdeel Delhaize. Binnen de kruideniersfamilie Delhaize ontstond al snel een breuk, in 1867. Ene Louis Delhaize maakte zich los van ‘Delhaize’, en sinds 1870 is er dus Delhaize en Louis Delhaize, de eerste met vandaag de dag het hoofdkantoor in Asse (ten westen van Brussel) en de andere vandaag de dag met het hoofdkantoor in het Waalse Charleroi. En die Louis Delhaize Group zit in zwaar weer (nou ja, die met dat hoofdkantoor in Asse eigenlijk ook, zie de uitgebreide berichtgeving rondom Delhaize op onze site etc.).

Louis Delhaize (geschatte jaaromzet: € 11 miljard) is een groothandel met allerlei formules en formulevarianten, variërend van Match en Smatch tot Cora tot convenience- en buurtwinkels in vooral Wallonië met de naam Louis Delhaize en/of Délitraiteur. Opmerkelijk: Louis Delhaize had het plan om Match en Smatch in België zelf om te bouwen tot ‘Louis Delhaize Open Market’, een plan van voorjaar 2022. En aan het hoofd zou ene Jean-Marc van Cutsem staan, die voorheen jarenlang directeur was van Louis Delhaize. Maar die ombouw mislukte. Een jaar later, afgelopen voorjaar dus, trok Louis Delhaize de stekker eruit en werd de ombouw van Match en Smatch tot Louis Delhaize Open Market stopgezet, voortaan zouden de winkels toch maar weer Match en Smatch heten. En Van Cutsem mocht ermee ophouden. 

De Belgische krant De Tijd schetst Louis Delhaize inmiddels als ‘noodlijdend’. En daarom zou het bedrijf de activiteiten in Frankrijk nu verkopen.

Dit voorjaar al kocht Carrefour al iets anders van Louis Delhaize: de activiteiten in Roemenië. Louis Delhaize was actief in België, Luxemburg, Frankrijk, het VK, Roemenië, Hongarije, de Antillen en Guyana. Hongarije is al gestopt, de activiteiten in Roemenië werden al verkocht aan Carrefour en de activiteiten in Frankrijk worden dus ook stopgezet, tussen nu en volgend jaar, met die verkoop. De activiteiten van Louis Delhaize omvatten niet alleen supermarkten, hypermarkten en gemaks- en buurtsupermarkten, maar ook dierenwinkels, tuincentra en reisbureaus.

Eigenlijk had je dit in de Belgische supermarktsector allang kunnen zien aankomen. Te veel branches, te veel formulevarianten binnen een branche, en dus houtje-touwtjeformulebeleid en meer ‘ad hoc’ en ‘omzetopportuniteit’. Daar win je het niet mee, met concurrenten die wél de consument duidelijkheid verschaffen met één bekende en herkenbare formule. Dat heeft Louis Delhaize Group jarenlang niet gedaan.

Tegelijkertijd: van verschillende kanten is door sectorvolgers en sectoranalisten van banken over deze overname gezegd: ‘Carrefour, nou heb je straks nóg meer hypermarkten, door die overname? In hemelsnaam wat moet je dáár dan weer mee?’. Want hypermarkten, aldus retailvolgers, zijn niet meer van deze tijd. Ze zijn een formulevariant die het goed deed in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, toen de consumentzijn/haar persoonlijke welvaart wilde vergroten met de aankoop van zowel food als non-food, op de vrije zaterdag. Maar die tijden zijn allang vervlogen.

Wie mag er nu blij zijn met deze overname, koper Carrefour of verkoper Louis Delhaize?

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.