Voorgesneden groenten op de agf-afdeling bij Plus Vandaag in Noorden. Hier overigens geen verwijzing naar onterechte duurzaamheidsclaims, enkel de aanduiding 'voor in je groentela'.
Voorgesneden groenten op de agf-afdeling bij Plus Vandaag in Noorden. Hier overigens geen verwijzing naar onterechte duurzaamheidsclaims, enkel de aanduiding 'voor in je groentela'. Rob Keeris

ACM: duurzaamheidsclaims Plus onterecht

· leestijd 1 minuut Algemeen

Plus verwijdert een aantal duurzaamheidsclaims uit zijn winkels en folders. Het gaat om termen als ‘klimaatneutrale supermarkt’, ‘bewust’, en ‘duurzaam’. Volgens mededingingsautoriteit Autoriteit Consument en Markt waren deze termen niet onderbouwd. Ook claimt Plus al enige tijd ‘de meest verantwoorde supermarkt van Nederland’ te zijn, een kwalificatie die het baseert op het jaarlijkse MVO Rapport van GfK. Dit rapport geeft echter alleen de perceptie van klanten weer en is niet met feiten onderbouwd, aldus de ACM. 

Claims dienen zo feitelijk en volledig mogelijk te zijn, zodat de consument meteen begrijpt wat het duurzaamheidsvoordeel is, zo stelt de ACM. Nadat de ACM Plus hierop heeft aangesproken, heeft de supermarkformule direct toegezegd de claims te verwijderen. Plus heeft ook toegezegd toekomstige claims te zullen toetsen aan de Leidraad duurzaamheidsclaims van de ACM.

Superlijst Groen: ‘Plus achterblijver’ 

Eerder dit jaar verscheen de Superlijst Groen, van onafhankelijke denktank Questionmark, in samenwerking met Milieudefensie, Natuur & Milieu en Might Earth NL. In dat rapport bleek Plus een achterblijver te zijn als het op duurzaamheid aankomt - we schreven daar over in de november-editie van FoodPersonality. De Superlijst Groen is gebaseerd op ‘harde’ data die supermarkten zelf publiceren en rapporteren en waar de onderzoekers een meet- en rekenmethode op loslaten. Het onderzoek zoomt bovendien in op vier specifieke thema’s/‘indicatoren’: klimaatplan, eiwittransitie, duurzame landbouw en duurzame verpakking; ook dat is een verschil met het MVO Rapport van GfK (aspecten als duurzame handel, lokale betrokkenheid of voedselverspilling werden in de Superlijst Groen niet meegenomen). 

Onderzoek duurzaamheidsclaims 

Onlangs maakte Questionmark overigens ook bekend een onderzoek naar duurzaamheidsclaims op of rond voedselproducten te gaan starten. Denk aan: ‘50% minder CO2 uitstoot’, ‘voor dit product zijn duurzame ingrediënten gebruikt’, ‘diervriendelijk gemaakt’, aldus Questionmark. Het gaat bekijken en welke claims over duurzaamheid van voedselproducten er allemaal gebruikt worden in reclames en op verpakkingen en of deze terecht zijn. Bij mogelijk onterechte claims, zegt het een klacht in te gaan dienen bij de Reclame Code Commissie. Consumenten kunnen via het Meldpunt Voedselclaims een melding maken als zij denken of vinden dat een ‘voedselmerk’ zich duurzamer voordoet dan het is.



Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.