Groenten vaker in de folder
Groenten vaker in de folder Shelflife

Groenten vaker in de folder

Algemeen

Supermarkten zetten vaker acties met groenten op de folder. In het eerste kwartaal hebben supermarkten 882 acties met groenten gevoerd, een stijging van 14% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009. Met name het aantal acties met witlof (index 129) en tomaten (index 118) neemt sterk toe in het begin van 2010.

Opvallend is dat de stijging van folderacties met witlof en tomaten niet door de grote supermarktformules veroorzaakt wordt. Plus en daarna Dekamarkt zijn koplopers met het aantal witlofacties in het eerste kwartaal. Plus heeft 6 witlofacties ten opzichte van 4 acties in 2009 en Dekamarkt heeft 5 acties ten opzichte van 2 acties in 2009.

Ook bij tomaten is ditzelfde patroon zichtbaar. Plus adverteert in het eerste kwartaal van 2010 16 keer met tomaten (in 2009 was dit 11 keer), gevolgd door Dekamarkt met 10 folderacties (in 2009 was dit 5 keer). De rest van de supermarktformules adverteren gemiddeld circa 2,5 keer met tomaten en 2 keer met witlof in het eerste kwartaal van 2010. Het lijkt er dus op dat Plus en Dekamarkt zich met groenten acties (onder andere met tomaten en witlof) willen onderscheiden van de grotere formules.

Dit blijkt uit de onderzoekscijfers van PCNDATA, leverancier van data op het gebied van sales promotie. Door folderstellingen verzamelt en verwerkt het bedrijf wekelijks de folderaanbiedingen van alle Nederlandse en Belgische supermarkten in een online database.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.