Karin de Koning, country manager Benelux. (Foto: Ron Offermans)
Karin de Koning, country manager Benelux. (Foto: Ron Offermans)

De ambitieuze duurzaamheidsagenda van Beiersdorf: van klimaatbewust naar klimaatneutraal

· leestijd 5 minuten Branche & Cijfers

Vijf jaar geleden lanceerde Beiersdorf haar duurzaamheidsagenda: ‘Care beyond skin’. Een ambitieus actieplan, met klimaatbewuste cosmetica als uitgangspunt. Maar het plan gaat verder dan dat. Want bij Beiersdorf gaat het bij duurzaamheid niet alleen over de aarde, maar ook om ‘de mens’. Bovendien heeft Beiersdorf haar klimaatambities verder aangescherpt: in 2045 wil het ‘net-zero’ zijn. Een gesprek met country manager Benelux Karin de Koning.

De duurzaamheidsagenda die Beiersdorf in 2019 formuleerde, kent volgens Karin de Koning drie pijlers. “We willen huidverzorging voor iedereen transformeren, onze ecologische voetafdruk minimaliseren en onze sociale impact maximaliseren.”
Huidverzorging voor iedereen transformeren betekent vooral: innovatieve en duurzamere producten voor iedereen toegankelijk maken. Het merk NIVEA speelt daarbij een hoofdrol. “Het is voor mensen een vertrouwd merk, 95% van alle consumenten kent het merk en het heeft een hoge distributie.”
Ook in het supermarktkanaal. “In de supermarkt komt íedereen, het is daarom voor ons een belangrijk kanaal. Omgekeerd zijn onze producten voor retailers interessant, om zo hun duurzaamheidsdoelstellingen te behalen en vanwege de relatief goede marges.” Hoewel drogmetica in het supermarktkanaal nog altijd groeit, is die groei wel flink afgezwakt. Waar de drogmeticamarkt als totaal een omzetindex kent van 111, laat het supermarktkanaal voor deze categorie een omzetindex zien van 101. “We kunnen samen nog beter inspelen op de behoefte van de consument”, constateert De Koning.

Zichtbaarheid buiten schap 

Om het verkrijgen van duurzame producten voor consumenten toegankelijker te maken, is meer zichtbaarheid van huidverzorgingsproducten buiten het schap nodig. “De consument gaat voor deze producten van oudsher naar de drogist. Wil je die routine doorbreken, confronteer consumenten dan vaker buiten het schap met de producten. Denk aan het plaatsen van drogmetica op kopstellingen of in displays.”
Ook cross-selling, zeker wanneer ‘het er echt toe doet’, biedt nog volop kansen. “Supermarkten halen met zonnebrandproducten in vier weken tijd de helft van hun jaaromzet, zeker als de temperatuur boven de 20 graden ligt. Bij een aantal retailers worden we daarom sinds een aantal jaren meegenomen in het ‘barbecue-alarm’; dat heeft direct een positief effect.”
Daarnaast: de consument wil gemak, bied daarom sowieso de hardlopers aan, aldus De Koning. “Ook kunnen retailers hier het online-kanaal nog veel beter benutten.”Beiersdorf heeft de afgelopen jaren volop geïnvesteerd in online, om ook via dit kanaal duurzame huidverzorgingsproducten toegankelijker te maken. “Zo zit er nu ook iemand vanuit e-commerce in het managementteam.”
Supermarkten denken online nog teveel ‘in ‘food’. “Er is bijvoorbeeld ruimte voor slechts een korte productomschrijving en één afbeelding per product, er is geen ruimte voor video’s of reviews, terwijl dat juist bij drogmetica relevant is. Daar denken we graag met retailers over na.”

Minimaliseren CO2-voetafdruk 

De tweede en wellicht belangrijkste pijler van de duurzaamheidsagenda, is het minimaliseren van de ecologische voetafdruk. “Uiteraard zijn ook wij geschrokken van de verschillende klimaatrapporten van de VN. Omdat je alleen in een gezond klimaat een gezonde huid kunt hebben, nemen wij bij Beiersdorf onze verantwoordelijkheid door klimaatbewuste producten te maken. We zijn een wereldwijde organisatie, dus wat we doen heeft écht impact.”
Beiersdorf wil in 2025 30% minder CO2-uitstoten ten opzichte van 2018– in scope 1, 2 en 3. “We zitten nu op 19%, daarmee liggen we op koers.”
In 2030 moeten alle fabrieken klimaatneutraal zijn. “Onlangs hebben we een fabriek in Leipzig geopend, die is echt ‘state of the art’ en draait op bio-methaangas. Het doel is om deze fabriek ‘energie+’ te maken, zodat de fabriek meer duurzame energie oplevert dan dat deze verbruikt. Het is een ‘blauwdruk’ voor onze andere fabrieken, die de komende jaren worden verduurzaamd.”

2045: ‘net zero’ 

Maar Beiersdorf wil nog een flinke stap verder gaan. In 2045 wil het volledig ‘net zero’ opereren. “We willen dan 90% minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2018. De overige 10% willen we behalen door CO2-verwijderprojecten.”
Dat de ambitie van Beiersdorf serieus is, blijkt ook uit het feit dat deze is gevalideerd door het Science Based Targets initiative (SBTi), dat erop toeziet dat een bedrijf de juiste aanpak volgt en haalbare doelen stelt. Bij het realiseren van de net-zero-doelstelling, draait het om meten, reduceren en neutraliseren. “Alleen door te meten, krijgen we inzichtelijk waar we staan. Dat doen we continu en we delen daarbij steeds meer met onze retailers, zodat ook zij aan hun scope 3-verplichtingen kunnen voldoen.”

Triple A-status: tweede jaar op rij
Dat Beiersdorf duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, blijkt ook uit het feit dat het dit jaar voor het tweede jaar op rij de ‘Triple A-status’ heeft behaald, waarmee het bedrijf erkend wordt voor haar inspanningen op het gebied van duurzaamheid en het tegengaan van de klimaatverandering. Jaarlijks beoordeelt de CDP (Carbon Disclosure Project) de milieu-informatie van bedrijven aan de hand van strikte criteria, zoals het beheer van milieurisico’s en de ‘commitment’ om de gestelde doelstellingen te behalen. “Er doen 21.000 bedrijven mee. Daarvan hebben tien bedrijven de Triple A-status bereikt, waaronder wij.”

Meer met minder 

En dan het reduceren. Het grootste deel van de CO-2-voetafdruk bij Beiersdorf zit ‘m in de verpakkingen – veelal plastic of aluminium – en de ingrediënten. “‘Meer met minder’ is onze leidraad. We gebruiken minder materiaal – bijvoorbeeld door voor een fles een slimmere vorm te kiezen. Als het kan, willen we géén plastic meer gebruiken. Een voorbeeld is Labello: deze zit nu in een verpakking van 100% FSC-papier, waar er voorheen ook nog een plasticje omheen zat. En tot slot gebruiken we ook steeds minder níeuw materiaal.”
‘Minder nieuw materiaal’: denk aan meer natuurlijke plastics, zoals rietplastic, dat onder andere in de NIVEA-reinigingsdoekjes wordt gebruikt, maar ook aan gerecycled aluminium en plastic. De Koning: “Dit jaar stroomt bijvoorbeeld een aantal zonnebrandlijnen in waarbij de fles voor 100% bestaat uit gerecycled plastic en de dop voor 50%. Ook de fles van een basisproduct als NIVEA gezichtsreiniging bestaat al voor 96% uit gerecycled plastic. Zo zullen we ons assortiment steeds verder verduurzamen.”
Ook qua ingrediënten houdt Beiersdorf vast aan ‘meer met minder’. “Méér natuurlijke ingrediënten uit hernieuwbare hulpbronnen, en geen microplastics en niet-afbreekbare polymeren in onze producten.”
Daarbij zet Beiersdorf vol in op de verduurzaming van de bekende hardlopers. Al sinds 2021 zijn alle NIVEA-producten vrij van microplastics (volgens de ‘UNEP-wetgeving’, red.) en bij de meeste NIVEA-formules bestaan de producten al voor minimaal 90% uit natuurlijke ingrediënten uit vernieuwbare bronnen, aldus De Koning. “Neem NIVEA Soft, die bestaat voor 95% uit natuurlijke ingrediënten. Ook relaunchen we dit jaar alle mannendoucheproducten naar een 100% plant-based formule.”
Bij ‘natuurlijke ingrediënten’ gaat het onder andere om palmpitolie, soja, kokosolie en shea butter (karitéboter). Dat levert weer andere duurzaamheidsdilemma’s op, zoals de ontbossingsproblematiek. Beiersdorf zet zich al jaren in voor een duurzame transformatie van de palmolie-industrie en maakt onder andere alleen gebruik van gecertificeerde palmoliederivaten.

Sociale impact maximaliseren 

Duurzaamheid gaat bij Beiersdorf niet alleen over de planeet, maar ook over de invloed van de mens op die planeet. Daar sluit het derde onderdeel van de duurzaamheidsagenda bij aan: ‘de sociale impact maximaliseren’. Alle medewerkers doen twee dagen per jaar vrijwilligerswerk. Ook doneert Beiersdorf geregeld aan goede doelen als het Rode Kruis en levert het producten aan de Voedselbank. “En voor medewerkers hebben we de ‘social handshake’. Hiermee kunnen zij vrijwillig en op een belastingvriendelijke manier een deel van hun salaris doneren aan een zelfgekozen goed doel.”
Op al deze manieren geeft Beiersdorf ‘duurzaamheid’ handen en voeten. “Duurzaamheid zit verweven in het hele bedrijf en in onze merken. Dat maakt dat we onze ambities op dat vlak steeds hoger hebben durven en kunnen leggen. En dat zullen we blijven doen.”

Duurzaam werken bij Beiersdorf  
Beiersdorf wil een duurzame werkgever zijn, die een gezonde werkplek biedt, met een focus op energie, waardecreatie en vertrouwen, aldus De Koning. Uitgangspunt is dat medewerkers drie dagen op kantoor en twee dagen thuis werken; vier weken per jaar mogen zij vanuit het buitenland werken, wat vooral door de nieuwe generatie wordt gewaardeerd. Tegelijkertijd hecht het bedrijf waarde aan ‘togetherness’. “We gaan twee keer per jaar met z’n allen een nachtje weg. We hebben veel crossfunctionele samenwerkingen en ook crossfunctionele promoties – bijvoorbeeld een overstap van sales naar marketing– komen geregeld voor.”
De Koning introduceerde zelf twee specifieke projecten om duurzaam werken te bevorderen. Allereerst: ‘Cancel the communication chaos’, dat medewerkers moet begeleiden bij alle nieuwe, digitale manieren van werken. “Ik heb een grote voorkeur voor Teams, omdat het veel efficiënter en sneller werkt dan email. Tijdens meetings gaan bij iedereen alle pop-ups uit, om niet continu afgeleid te worden.”
Een tweede project is ‘Stop the meeting madness’. “Zo plannen we alleen meetings tussen 10.00 en 16.00, zodat medewerkers niet al gestresst de dag beginnen of afsluiten. Op woensdagochtend en vrijdagmiddag zijn er geen meetings, zodat mensen gericht kunnen werken aan grote projecten. Ook gebroken weken, met veel vrije dagen, zijn ‘meetingvrij’.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.