Afbeelding

De 10 hardst groeiende A-merken volgens NielsenIQ

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

Marktonderzoeker Nielsen bracht weer de Top 100 A-merken in kaart en publiceerde daaruit de 10 hardst groeiende merken van het afgelopen jaar. Het lijstje is gerangschikt op basis van de absolute groei in euro’s. Coca-Cola is wederom het grootste A-merk in Nederland, terwijl Lay’s (PepsiCo) nummer twee is, maar tegelijkertijd de hoogste absolute groei laat zien en daarmee de top-10 van hardst groeiende A-merken aanvoert. Tegenover de indrukwekkende waardegroei staat wel het gegeven dat slechts 30 merken in de Top 100 A-merken ook volumegroei wisten te realiseren.

In 2023 waren de 100 grootste A-merken goed voor een omzet van € 10,3 miljard. Deze 100 merken lieten daarmee volgens marktonderzoeker NielsenIQ een groei van € 500 miljoen zien, wat neerkomt op een toename van 5,1%. Coca-Cola is net zoals in 2022 het grootste A-merk in Nederland. Ook de nummers twee (Lay’s) en drie (Hertog Jan) behouden hun positie. De nummers vier (Red Bull) en vijf (Campina) zijn beiden een plek opgeschoven vergeleken met de ranglijst van 2022.


Bijna 30% van de € 10,3 miljard gerealiseerde omzet is afkomstig van de 10 grootste merken, al groeide deze top-10 in 2023 met een groeipercentage van 4,5% iets minder hard dan de totale Top 100 (5,1%). Van alle 100 A-merken waren er 77 die in omzet groeiden, maar slechts 30 merken wisten de waardegroei te combineren met een groei in verkochte units. Dit betekent dat veel van de omzetgroei uit de prijscomponent komt. NielsenIQ berekende dat bijna alle merken - 96 van de 100 - een groei vanuit de gemiddelde unitprijs hebben.

Nieuwkomer Felix

Uiteraard zijn er ook in 2023 weer de nodige verschuivingen van positie in de Top 100 Merken geweest. De lijst bevat dit jaar 48 stijgers, 40 dalers en 12 merken die hun positie behielden. Milka, Haribo en Kinder waren de merken die de meeste posities stegen. Elk van deze merken steeg maar liefst 14 posities, aldus NielsenIQ. De Top 100 A-merken kent dit jaar één nieuwkomer: diervoedingsmerk Felix (Nestlé Purina) op plek 94.

Volumedaling Mora

Het merk met de hoogste absolute omzetgroei in 2023 is Lay’s. Met een groei van € 56 miljoen (+18%) mag Lay’s zich het sterkst groeiende merk in euro’s noemen. Lay’s wordt gevolgd door Red Bull dat een omzetgroei noteerde van € 35 miljoen (+12%). Nummer drie in de top-10 van groeiers is biermerk Hertog Jan (AB InBev), dat € 27 miljoen (+9%) aandikte. Mora (Van Geloven) is het enige merk in de top-10 dat een volumedaling laat zien. Tegenover een omzetgroei van 18% staat namelijk een volumedaling van 5% voor het diepvriessnackmerk.

Veel indulgence

Opvallend is volgens de onderzoekers dat dit jaar verwen/indulgencemerken ruim zijn vertegenwoordigd bij de 10 hardst groeiende merken. De Nederlandse consument is klaarblijkelijk niet gestopt met het ‘investeren in genieten’.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.