Afbeelding

INNOVATIE | Invoering Nutri-Score stelt ook fabrikanten voor de keuze

· leestijd 5 minuten FPWork

De overheid voert per 1 januari 2024 het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Hiermee zien consumenten in én oogopslag hoe de voedingswaarde van een product scoort. De invoering van het voedselkeuzelogo stelt ook fabrikanten voor de keuze. Naar verwachting treedt een verschuiving op naar producten met een hoge Nutri-Score (A of B). Welk effect heeft de Nutri-Score op je volumes en portfolio? En hoe kan je als fabrikant deze ontwikkeling naar je hand zetten?

Door: Gijsbert den Hertog, TSVC

Snel en gemakkelijk kunnen kiezen voor gezonde voeding is belangrijk. Een voedselkeuzelogo is één van de manieren om mensen hierbij te helpen. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen het logo van Nutri-Score – dat bestaat uit vijf verkeerslichtkleuren van groen tot rood en de letters A tot en met E – goed begrijpen. Het geeft de consument meer informatie over het product en is een hulpmiddel om binnen een productcategorie te kiezen voor het product met de beste samenstelling. 

Bedrijven zijn (nog) niet verplicht de Nutri-Score op hun producten te zetten. Maar als een bedrijf ervoor kiest de Nutri-Score op de verpakking van een merk te zetten, dan moet het wel op alle producten binnen dat merk komen te staan. Tsja, daar sta je dan als (A-merk) fabrikant. Wat moet je doen? Welk effect gaat de Nutri-Score hebben op je volumes en portfolio? Moet je wel of niet aan de Nutri-Score beginnen? Het is tenslotte niet verplicht. Normaal houden wij bij TSVC ons vooral bezig met het valideren van toekomstige volumes van nieuwe innovaties. Je kunt dan per item zien wat de toekomstige marktpositie wordt van de nieuwe producten in de markt. Met of zonder marketinginvesteringen. Wordt een item een Top Performer, Attractive, een Question Mark of Unattractive? Gaan we het wel of niet introduceren? Het is altijd prettig om voor de introductie al te kunnen weten of je innovatie een succes gaat worden. In principe zou je een product met een toegevoegde Nutri-Score ook kunnen zien als een nieuwe innovatie. Wat worden de nieuwe volumes wanneer jouw (A-merk) producten een Nutri- Score krijgen? Wordt het volumeaandeel hoger, omdat je nu sterker kunt concurreren of wordt het juist lager, omdat er een andere merk-/product- beleving komt? En wat gebeurt er met de assortimentsverdeling? Aandacht voor deze vragen levert inzichten op waarmee je de toekomstige ontwikkelingen naar je hand kunt zetten.

Diepvriesmaaltijden, drinkyoghurt

Omdat wij als onderzoekers ook nieuwsgierig zijn, hebben we in eigen beheer onderzoek gedaan naar het effect van de Nutri-Score op twee productgroepen: diepvriesmaaltijden en drinkyoghurt. Voor iedere productgroep hebben we twee cellen getest. Cel 1 is het huidige schap en Cel 2 is een schap waar alle producten een Nutri-Score hebben. Wat is er veranderd in Cel 2? Het is natuurlijk niet chique om hier in te gaan op de merk- en itemontwikkelingen. Maar wat zeer interessant is, is wat er gebeurt met de Nutri-Score-groepen A, B, C, D en E. Het volume in onze test voor diepvries- maaltijden met een Nutri-Score A groeit significant met 21 procent. De toename gaat vooral ten koste van diepvriesmaaltijden met een Nutri-Score B. Er is dus een significante verschuiving te zien door het Nutri- Score-label. Er is dus werk aan de winkel in dit segment. Het volume in onze test voor drinkyoghurts met een Nutri-Score A, B of C groeit of daalt niet significant. Hier geldt dat de Nutri-Score geen effect heeft op de volumes van drinkyoghurts.

 Nieuwe claim

Hoe komt het dat de Nutri-Score bij diepvriesmaaltijden wel een significante verandering teweegbrengt en bij drinkyoghurts niet? Je zou de Nutri-Score kunnen beschouwen als een nieuwe claim die op de verpakking wordt geplaatst en die zeer goed in beeld is. Bij drinkyoghurts hebben veel producten al een ‘0 procent vet’ claim. Deze zou je kunnen vergelijken met een hoge Nutri-Score (A of B). Het proces van ‘kiezen voor producten met de betere samenstelling’ heeft hier al plaatsgevonden. 

Bij diepvriesmaaltijden heeft dit proces nog niet plaatsgevonden. Hier gaat de Nutri-Score een verandering in de marktverhoudingen teweegbrengen. Is dit voordelig of nadelig voor je merk en waarvoor moet je kiezen? Is het verstandig om de Nutri-Score te introduceren op je verpakking en moet je wel of niet ingrijpen in je portfolio? Een volume-validatie kan je het antwoord geven.                                                                                       

Je zou de Nutri­Score kunnen beschouwen als een nieuwe claim die op de verpakking wordt geplaatst

Groter marktaandeel

Stel je hebt een nieuw merk in diepvriesmaaltijden en deze hebben alle een Nutri-Score A. Wat zou je als fabrikant kunnen doen om je marktaandeel te laten groeien?

Benadruk de gezonde eigenschappen van producten met een Nutri-Score A. Laat zien hoe jullie maaltijden bijdragen aan een evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl. Benoem vooral ook specifieke kenmerken, zoals de lage hoeveelheid verzadigde vetten, zout en toegevoegde suikers, en de hoge hoeveelheid voedingsvezels en vitamines. Consumenten moeten begrijpen waarom jullie producten een verstandige keuze zijn voor hun gezondheid.

 Help consumenten bij het maken van bewuste voedingskeuzes. Dit kan variëren van recepten en maaltijdideeën tot artikelen en blogs over gezonde voeding. Focus op de voordelen van een gebalanceerd dieet en hoe jullie producten daarin passen. Door consumenten te informeren en te inspireren, vergroot je de kans dat ze voor de Nutri-Score A-maaltijden blijven kiezen.

• Werk samen met professionals om geloofwaardigheid en expertise aan Nutri-Score A producten toe
te voegen.
Voedingsdeskundigen, diëtisten of gezondheidscoaches kunnen aanbevelingen doen voor deze producten en ze aanbevelen als gezonde keuze. Dit kan gebeuren via gastblogs, video’s, sociale media of andere kanalen waarop zij actief zijn.

• Een aantrekkelijke en informatieve verpakking is essentieel om consumenten aan te trekken. Zorg ervoor dat de Nutri-ScoreA prominent zichtbaar is op de voorkant van de verpakking, samen met andere relevante informatie, zoals de voedingswaarde per portie, ingredie¨nten en allergeneninformatie. Gebruik ook aantrekkelijke afbeeldingen en kleuren om de kwaliteit en versheid van deze producten te benadrukken.

• Laat consumenten kennis maken met jullie Nutri-Score A-maaltijden. Het organiseren van sampling- activiteiten en proeverijen kan hen helpen de kwaliteit en smaak van jullie maaltijden te ervaren en hun perceptie te beïnvloeden.

Niet per definitie ongezond

Hoewel er naar verwachting een verschuiving plaatsvindt naar Nutri- Score A, betekent dit niet dat producten met een Nutri-Score B per definitie ongezond zijn. Wat te doen als je diepvriesmaaltijden veelal een Nutri-Score B hebben?

• Laat zien dat deze maaltijden veelal ook een goede voedingswaarde hebben. Wijs consumenten op de positieve eigenschappen van deze producten, zoals een uitgebalanceerde samenstelling van voedingsstoffen, een mogelijk beperkt gebruik van toegevoegde suikers of verzadigde vetten, en eventuele andere gezondheidsvoordelen. Dit kan het keuzeproces beïnvloeden.

• Verbeter de verpakking. Een aantrekkelijke en informatieve verpakking kan een groot verschil maken bij het aantrekken van consumenten. Zorg ervoor dat naast de Nutri-Score B andere relevante informatie, zoals het aantal calorieën, gezonde ingrediënten en de hoeveelheid suiker en vet, in combinatie met de smakelijkheid van de maaltijd duidelijk zichtbaar is op de voorkant van de verpakking. Dit kan de perceptie van consumenten over diepvriesmaaltijden met Nutri- Score B verbeteren.

• Richt je op de juiste doelgroep. Dit kunnen bijvoorbeeld consumenten zijn die bewust met hun voeding bezig zijn, maar niet per se de strengste criteria van Nutri-Score A naleven. Benadruk de voordelen die deze producten hen bieden, zoals een zeer smaakvolle maaltijd met goede voedingswaarden.

• Organiseer proeverijen. Evenementen waarbij consumenten de kans krijgen om jullie producten met een Nutri-Score B te proeven kunnen hen helpen de kwaliteit en smaak van jullie maaltijden te ervaren en hun perceptie te beïnvloeden. 

In het uiterste geval zou je de Nutri- Score B ook weg kunnen laten, als blijkt dat dit een positief effect heeft op de aankoopvolumes. Een onderzoek naar volume-validatie kan zorgen voor het verlossende antwoord.

Reageren op dit artikel? Dat kan via gdenhertog@tsvc.nl of 06-20618611

Afbeelding
Afbeelding

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.