Chantal Janzen en rapper Donnie ‘eren’ Aldi’s Schultenbräu

Door: Marieke Venbrux · leestijd 1 minuut Nieuws

Rapper Donnie (die eerder hits scoorde met René Froger, Frans Duijts en Kris Kross Amsterdam & Tino Martin) heeft vorige week samen met zangeres en presentatrice Chantal Janzen een nummer uitgebracht, met als titel: Schultenbräu. Opnieuw ‘gratis reclame’ voor Aldi’s huismerkbier, dat al langer een soort cultstatus heeft.

In het nummer – een ‘foute’ Duitse schlager in Après-ski-stijl – zingen Donnie en Janzen over de liefde én over hun liefde voor Schultenbräu. Het nummer werd door radiozender Q-Music gebombardeerd tot zogeheten ‘Foute Anthem’. De radiozender heeft sinds een aantal jaren de maand juni tot ‘Foute Maand’ gebombardeerd en daar hoort ook elk jaar een speciale track bij – de ‘Foute Anthem’ – die vervolgens door de zender geregeld wordt gedraaid (en dus: succes al snel gegarandeerd). Dit jaar is dat dus ‘Schultenbräu’. 

‘Leipe tune, gap’

Aldi is maar wat blij met het muzikale eerbetoon, afgaand op de reactie die Aldi Nederland plaatste onder de YouTube-video van het nummer. “Leipe tune gap, gaat niets boven een € 0,65 biertje uit het schap.” 

Sluikreclame? 

Maar: is het nummer echt een volledig eigen initiatief van Donnie en Janzen, of is Aldi er op de achtergrond wellicht toch bij betrokken en betreft het hier slimme ‘sluikreclame’? Dat laatste is niet het geval, zo zegt Aldi-woordvoerster Tamara van der Steen. “Het liedje is een initiatief geweest van Donnie zelf. Er is ook geen sprake geweest van een financiële vergoeding vanuit Aldi. We hebben begrepen dat het nummer op verzoek van Q-Music door Donnie is gemaakt en dat het thema ‘bier’ door de luisteraars is gekozen. We vinden het een vrolijk nummer en erg leuk om te zien dat ons kwaliteitsbier van het merk Schultenbräu zo populair is.” 

New Kids: cultstatus

Het is overigens niet de eerste keer dat Aldi’s Schultenbräu de nodige media-aandacht krijgt. In 2007 startte de tv-serie New Kids, over een groep ‘foute’ hangjongeren uit het Noord-Brabantse dorp Maaskantje. De serie liep een aantal seizoenen en werd gevolgd door twee bioscoopfilms. Wat dronken de Brabantse jongeren steevast? Precies: Schultenbräu. 

Fancollectie Schultenbräu 

De cultstatus van het biermerk werd door Aldi zelf omarmd: het bracht de afgelopen jaren meerdere keren een ‘fancollectie’ op de markt, waaronder truien, pantoffels, T-shirts en zelfs hondenkleding waarop groot ‘Schultenbräu’ stond afgebeeld.

Effect op verkopen 

Tot slot: merkt Aldi eigenlijk al enig effect van het nummer op de Schultenbräu-verkopen? Dat is de vraag. Van der Steen. “We zien wel vaker een toename in de verkoop van het bier als de temperatuur een aantal dagen flink omhoog gaat; het is lastig om te bepalen in hoeverre het nummer van Donnie & Chantal hier aan heeft bijgedragen.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.