Jan Derck van Karnebeek, ceo FrieslandCampina
Jan Derck van Karnebeek, ceo FrieslandCampina

FrieslandCampina: fors lagere resultaten in eerste jaarhelft

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Nieuws

FrieslandCampina beleefde een lastig eerste halfjaar, zo maakt het bedrijf vanochtend bekend. De economische omstandigheden voor de onderneming zijn in de eerste jaarhelft van 2023 verslechterd. De melkprijs die FrieslandCampina het afgelopen halfjaar betaalde aan de leden-melkveehouders was hoger dan de sterk gedaalde marktprijzen voor basiszuivelproducten, vooral die van kaas en boter.

Dure voorraden moesten worden verkocht in een dalende zuivelmarkt. Bovendien daalden de volumes als gevolg van marktdaling door koopkrachtverlies en een verschuiving in consumentenbestedingen naar huismerken. De business groups Food & Beverage en Trading werden hierdoor het hardst geraakt. De business groups Ingredients en Specialised Nutrition hadden daarentegen een goede start van het jaar, maar dit kon het verlies aan winstgevendheid in de andere twee business groups niet compenseren. De nettowinst daalde dan ook fors in de eerste zes maanden van het jaar.

Hogere omzet, nauwelijks winst

In de eerste helft van 2023 steeg de netto-omzet met 4,6% naar € 6,9 miljard ten opzichte van € 6,6 miljard in dezelfde periode vorig jaar. De omzetgroei werd voornamelijk gedreven door eerder doorgevoerde prijsverhogingen. Het bedrijfsresultaat en de nettowinst zijn in de eerste helft van 2023 gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat kwam uit op € 47 miljoen, een daling van 85,7% vergeleken met de € 328 miljoen in de eerste helft van 2022. De nettowinst bedroeg € 8 miljoen, een daling van 94,2% vergeleken met € 139 miljoen in de eerste helft van 2022. Rentestijgingen, ongunstige wisselkoerseffecten, koopkrachtverlies en een verschuiving in consumentenbestedingen droegen bij aan de lagere resultaten.

Verbeteren winstgevendheid topprioriteit

Jan Derck van Karnebeek, sinds 1 juni ceo van FrieslandCampina over de cijfers: “De resultaten over de eerste helft van het jaar zijn niet op het niveau dat men van FrieslandCampina mag verwachten. Het verbeteren van onze winstgevendheid in 2023 en daarna is dan ook onze topprioriteit. Daarom hebben we kostenbesparingen voor de korte termijn doorgevoerd, zonder daarmee onze lange termijn groeiperspectieven in gevaar te brengen. Daarnaast werken we aan een aanscherping van onze strategie, ‘Expedition 2030’ geheten, om de winstgevendheid van de onderneming structureel te verbeteren, ook van de minder margerijke product- en klantsegmenten. Hierbij kijken we zowel naar de opbrengsten- als naar de kostenkant van de onderneming. De verdere verduurzaming van FrieslandCampina, onder andere door het uitvoeren van ons klimaatplan, zal ook een belangrijk aandachtspunt zijn binnen Expedition 2030.”

Volumes onder druk

Voor het tweede halfjaar van 2023 verwacht FrieslandCampina dat de melkprijs die wordt betaald aan de leden-melkveehouders en de basiszuivelprijzen dichter bij elkaar komen te liggen. Daardoor zullen de verliezen naar verwachting minder worden. Wel wordt verwacht dat de volumes onder druk zullen blijven staan door inflatie en koopkrachtverlies van consumenten. Stijgende rentes en nadelige valuta-effecten zullen naar verwachting eveneens een negatief effect hebben op het resultaat van de onderneming in de tweede helft van 2023. Tot slot zal de kostenstructuur van de onderneming tegen het licht worden gehouden wat mogelijk zal leiden tot herstructureringskosten in de tweede helft van het jaar.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.