Afbeelding
sancy@telenet.be

Topman Intermarché: fabrikanten moeten prijzen met 2 tot 5% verlagen

Door: Gé Lommen · leestijd 2 minuten Nieuws

De algemeen directeur van het Franse Intermarché heeft in de Franse media verkondig dat de grote food-multinationals hun inkoopprijzen met 2 tot wel 5% zouden kunnen verlagen.In Frankrijk wordt het spel tussen supermarktbedrijven en fmcg-producenten op een andere manier gespeeld dan in Nederland.

Ceo’s van Carrefour, Leclerc en nu ook ‘Les Mousquetaires’ (de andere naam voor de formule Intermarché, foto; de pui van een Intermarchë in Frankrijk, fotobron: Intermarché) voeren een soort ktuistocht tegen hun leveranciers. Het gaat daarbij vooral om grote foodproducenten als Nestlé en Unilever.

Lagere prijzen Spanje en Portugal

Eerder al verkondigde ‘economieminister’ Bruno Le Maire maatregelen om de hoge prijzen te bestrijden, waarbij hij een beschuldigende vinger wees naar de foodproducenten en niet naar de food retailers. De producenten wordt verweten dat ze hoge verkoopprijzen voor food retailers in stand houden, terwijl grondstof- en energieprijzen de laatste tijd aan het dalen zijn, en verder wordt het hun verweten dat ze aan ‘krimpflatie’ doen: de inhoud, het formaat of de verpakking wordt minder, maar de prijs daalt niet navenant of blijft zelfs hetzelfde.

De nieuwste zet is van Thierry Cotillard, aldus ESM (European Supermarket Magazine). Die heeft verklaard dat de kosten van grondstoffen en energie etc. nu zozeer zijn gedaald dat leveranciers hun inkoopprijzen voor retailers met 2 tot wel 5% zouden kunnen dalen. Hij heeft ook verklaard dat Intermarché dat in in Spanje en Portugal al deels voor elkaar heeft gekregen, in die landen is er geen traditie van jaargesprekken met afspraken die een jaar lang geldig zijn. De Franse overheid zou dan ook afwillen van jaargesprekken en prijsafspraken voor een lange termijn.

Leveranciers als tegenstanders

Ook Carrefour-ceo Alexandre Bompard stelt zich zo op.Hij maakte al eerder bekend dat Carrefour in supermarkten de consument zou laten zien wanneer er sprake is van een kleiner volume bij een gelijkblijvende prijs. De Franse overheid heeft een tijd terug de ceo’s of een soortgelijke topman van Carrefour, van Intermarché, van Système U en Leclerc in een soort parlementaire onderzoekscommissie ondervraagd. Ze wezen alle de leveranciers aan als de ‘schuldige’ van de hoge en gestegen prijzen, terwijl die in de laatste maanden lager zouden kunnen zijn door lagere energie- en grondstofprijzen.

Daarbij valt het op dat de supermarktbedrijven en de leveranciers ver van elkaar afstaan. De Franse food retailers zetten zich af tegen hun leveranciers en verklaren dat ze hun best doen om de dagelijkse boodschappen voor de Franse consument zo goedkoop mogelijk te houden, maar dat ze op weerstand stuiten bij hun leveranciers. Anders dan in Nederland verklaren deze ceo’s dat ze in overeenstemming handelen met die overheid – of anders: wensen te handelen – en dat hun leveranciers hun ‘tegenstander’ zijn.

Boeren beschermen

Een woordvoerder van de Franse levensmiddelenindustriekoepel heeft gezegd dat zulke uitspraken niet bevorderlijk zijn voor ‘het vestigingsklimaat’. Maar daar vraag je je bij af: zou een Unilever of een Nestlé daadwerkelijk de Franse markt met z’n 68 miljoen inwoners zou verlaten? Dat lijkt uit de lucht gegrepen.Ook in Duitsland en Griekenland lijkt nieuwe wetgeving in de maak te zijn, om te zorgen dat de supermarkt meer ruimte krijg om prijsverlagingen door te voeren.

Voor Frankrijk zelf zou dat allemaal een grote ommekeer zijn, omdat het land een traditie heeft om forse prijsverlagingen te kunnen verbieden. In Frankrijk is het verboden voor winkeliers om de prijs van producten zozeer te verlagen dat het een minmarge tot resultaat heeft. Dat is niet zozeer om de levensmiddelenindustrie te beschermen, maar veeleer de landbouw, de boeren die aan fabrikanten leveren. Ook heeft het land strikte wetgeving tegen zogeheten ‘lokvogelpraktijken’, diepe afprijzingen om de consument tot extra aankopen te verleiden, maar als de consument naar de formule gaat met die afprijzing, blijkt het product niet aanwezig te zijn.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.