Afbeelding
Mees Lommen

Jumbo stopt met vleespromoties

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Nieuws

Jumbo stopt met vleespromoties in alle winkels en online. Dit besluit draagt volgens Jumbo bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn. Als tussenstap naar deze doelstelling streeft Jumbo naar een gelijkwaardig aandeel van 50% plantaardige en 50% dierlijke eiwitproducten in 2025. Het stoppen met vleespromoties past bovendien bij de strategie van Jumbo om elke dag lage prijzen te hanteren voor haar klanten.

Vanaf week 22 2024 zullen tijdelijke prijspromoties, de zogenaamde ‘van/voor-aanbiedingen’ van vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip bij Jumbo verleden tijd zijn, zo maakt Jumbo vandaag bekend. Ceo Ton van Veen: “Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding. We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties.” Het besluit geldt niet voor de Belgische winkels van Jumbo.

EDLP in vers vlees

Het stopzetten van vleespromoties past volgens Jumbo bij één van de Zeven Zekerheden van Jumbo om klanten altijd en elke dag een betaalbare prijs te vragen voor boodschappen. Jumbo verwijst hier naar de ‘Every Day Low Price’ (EDLP)-oorsprong van de formule, waarbij aanbiedingen niet nodig zijn omdat de prijzen altijd laag zijn. In de jaren dat EDLP bij Jumbo het uitgangspunt was waren zogeheten ‘volume plus’-aanbiedingen vaak de enige promoties de de formule aanbood. Gaandeweg werd het EDLP-principe min of meer verlaten. Met het stopzetten van vleespromoties keert Jumbo voor wat betreft vers vlees min of meer terug naar dat EDLP-uitgangspunt van weleer.

Wakker Dier: fenomenale stunt

Het besluit om te stoppen met aanbiedingen in vers vlees is een volgende stap in het blijven helpen van klanten om op een laagdrempelige manier ook plantaardige voeding een lekkere en betaalbare keuze te laten zijn, stelt Jumbo. Dat deed het al door kennis over plantaardige recepten te vergroten en innovatieve concepten te ontwikkelen die naar eigen zeggen betaalbaar, kwalitatief en smaakvol zijn. In een eigen persbericht juicht dierenwelzijns-ngo Wakker Dier het besluit van Jumbo toe en spreekt van een fenomenale stunt. Wakker dier hekelt al jaren de ‘kiloknallers’ van supermarkten en is blij dat Jumbo nu als eerste supermarkt stopt met stunten met vlees.

Vleesketen verder verduurzamen

Uiteindelijk heeft Jumbo de ambitie om in 2030 60% van haar assortiment te laten bestaan uit plantaardige eiwitproducten en veertig procent uit dierlijke eiwitproducten. Dat is in overeenstemming met het advies van de Gezondheidsraad. Zo wil Jumbo bijdragen aan het verminderen van impact van voedselconsumptie op mens, dier en natuur. Van Veen: “Maar bijdragen aan de transitie doen we niet alleen. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor verdere verduurzaming van de vleesketen samen met onze ketenpartners.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.