Afbeelding
Michael Cockerham

Unilever splitst ijsdvisie af; bezuinigt € 800 miljoen

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Nieuws

Unilever maakt bekend dat het de ijsdivisie, in ons land bekend van merken als Magnum, Ben & Jerry’s en Cornetto, afsplitsen. Daarnaast schrapt het bedrijf wereldwijd 7.500 banen. De maatregelen zijn nodig om de groei, die achterblijft bij die van concurrenten als Nestlé en Procter & Gamble te versnellen en de marges te verbeteren. Het is de eerste grote ingreep van ceo Hein Schumacher

De ijsdivisie van Unilever is goed voor een wereldwijde omzet van € 7,9 miljard. Unilever begint volgens een persbericht meteen met het namen van maatregelen om de afsplitsng te realiseren. Eind 2025 moeten de ijsactiviteiten geen deel meer uitmaken van de rest van Unilever. Unilever spreekt van een kapitaalstructuur voor het nieuwe ijsbedrijf die lijkt op die van vergelijkbare beursgenoteerde bedrijven. Uitgangspunt is om het rendement voor aandeelhouders te maximaliseren, waarbij een beursgang maar ook verkoop niet zijn uitgesloten.

De ijsdivisie van Unilever gold jarenlang als ‘cash cow’ maar heeft nu last downtrading door de consument als gevolg van de sterk gestegen prijzen. Bij de presentate van de jaarcijfers werd daarom gesproken van een teleurstellend jaar met een gedaald marktaandeel en een lagere winstgevendheid. IJs past in de nieuwe visie minder bij de rest van de activiteiten van Unilever vanwege de seizoensgebonden aard en de volledig gescheiden diepvriesdistributie. Jaren geleden verkocht Unilever al de diepvriesdivisie met merken als Iglo en Mora. IJs bleef toen als enige diepvriesactiviteit behouden.

Procter & Gamble voorbeeld

Later verkocht Unilever ook de geelvettendivisie, in feite de ‘roots’ van het bedrijf, met bekende merken als Blue Band en Becel. Ook de theetak, met onder meer het bekende merk Lipton, verdween uit het concern. Uitbreiden doet Unilever vooral in beauty- en persoonlijke verzorgingsproducten vanwege de hogere groei en marges, waarbij concurrent Procter & Gamble als voorbeeld dient. Toch is niet iedere overname in die categorieën een succes. Zo werd de Dollar Shave Club - scheerartikelen op basis van een abonnementsmodel - na een aantal jaren weer verkocht.

Weena en Hofplein

Unilever kondigt vandaag ook een kostenbesparingsprogramma dat de komende drie jaar € 800 miljoen moet opleveren. Het programma gaat ten koste van naar verwachting 7.500 banen. Het is nog onbekend welke gevolgen dit heeft voor de medewerkers in Nederland, maar het hoofdkantoor van de fooddivisie is in Rotterdam (Weena) gevestigd. Even verderop, aan het Hofplein, zijn de Nederlandse activiteiten van Unilever gevestigd. Het iconische kantoorgebouw ‘de Brug’, dat over de oude boterfabriek aan de Nassaukade in Rotterdam werd gebouwd, werd in 2020 verlaten.

Activistische aandeelhouders

Aandeelhouders dringen al jaren aan op maatregelen om de aandeelhouderswaarde van Unilever te vergroten. De activistische aandeelhouder en miljardair Nelson Peltz wist zelfs een plekje aan de bestuurstafel van Unilever te bemachtigen. In kringen van aandeelhouders wordt al jaren gespeculeerd over een opsplitsing van Unilever in een food- en non-foodbedrijf als middel om extra aandeelhouderswaarde te creëren. Dat laatste is een expliciete opdracht aan ceo Hein Schumacher. 

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.