Afbeelding

Nettorama en Boni: als het maar geen Detailresult wordt

Door: Gé Lommen · leestijd 2 minuten Opinie

Midden in de komkommertijd komt er opeens een fusie in de supermarktsector voorbij. Die tussen Nettorama en Boni. 32 Nettorama’s en 51 Boni’s, momenteel. Waarbij Boni dus uit de boedel van Coop en Plus onlangs nog acht supermarkten overnam.

Alles bij elkaar ongeveer tachtig supermarkten en net als bij de fusie tussen Plus en Coop wordt gekozen voor één naam op de pui, ten koste van een andere naam. Boni verdwijnt als naam en dus als formule, want die tachtig supermarkten zullen straks allemaal Nettorama heten.

Is het verrassend? Ja, in die zin dat Jaap Bastmeijer van Nettorama en Bouke van der Wal van Boni in 2019 al verkennende gesprekken voerden, maar uiteindelijk besloten zij niet te fuseren. Maar nu, vier jaar later, alsnog wél.

Is het ergens ook niet verrassend? Ja, dat ook. Want je moet als kleinere marktpartij toch wát, als je steeds meer nadelen ondervindt van de steeds grotere schaal waar de concurrentie mee opereert. Niettemin, dat is ook speculatief, wat we hier melden. Want in de prijsconcurrentie blijken deze twee formules met maar weinig marktaandeel zich toch altijd staande hebben weten te houden.

De route is vanaf nu als volgt: eerst moet de mededingingsautoriteit ACM deze fusie goedkeuren. Verder zal ook de ondernemingsraad van Boni advies uitbrengen. En dan kan de verbouwing beginnen.

Hoe lang dat duurt? Dat is nog onbekend. Voorlopig moeten we het houden op ‘in de komende jaren’, zo blijkt. Want er is op dit moment eigenlijk maar weinig meer bekendgemaakt dan het fusievoornemen zelf.

In een persbericht melden Nettorama-directeur Michel Mattheeuws en Boni-eigenaar Bouke van der Wal voordelen en redenen van het samengaan. Slagkracht, een soortgelijk dna, focus op goede verskwaliteit en lage prijzen, en verder een verspreiding van filialen die nauwelijks met elkaar concurreren. En dat deze fusie in elk geval weer ervoor zorgt dat Superunie geen lid kwijt raakt, nou ja, wel een lid, maar niet de afzet en de omzet van dat lid.

Maar we weten dus vooral veel niet. Wat is de transactie eigenlijk, hoe moeten we dat voor ons zien? Wordt niks over gemeld. 

Wel weten we dat Mattheeuws de nieuwe directievoorzitter zal zijn als het allemaal is goedgekeurd door de ACM. Maar niet hoe dat dat bestuur er verder uit zal zien, denk aan financieel directeur Paul van Schijndel en commercieel directeur Rob van der Heijden. Daarnaast – en dat is zonder meer weer speculatie van onze kant – moeten we opeens denken aan Frank Klören, de financieel directeur van Boni van wie het enkele weken geleden bekend werd dat hij opstapte. Klören vervulde niet alleen een financiële functie, maar deels ook een operationele. Maar goed, we weten het niet, wellicht staat zijn vertrek geheel los van deze fusie.

En wat we ook nog niet weten: wat zal dan straks de eigendomsverhouding worden? Moet Mattheeuws straks verantwoording afleggen aan enerzijds ‘iemand uit de familie Van der Wal’, als dat niet Bouke van der Wal zelf is? En moet hij ook verantwoording afleggen aan ‘iemand uit de familie Bastmeijer’, als dat niet Jaap Bastmeijer is, maar bijvoorbeeld dochter Ilse? 

En is dat dan een goed scenario, ‘één familiebedrijf’, maar dan met twee families? Nou weten we uit het recente verleden van de sector dat dat niet altijd goed afloopt, denk aan Detailresult, Dirk van den Broek en Dekamarkt. Maar – zeggen we er dan weer bij – iedereen die bij Nettorama en Boni die bij de vormgeving van dat nieuwe fusiebedrijf betrokken is, zal dat ook beseffen. Dat hebben ze binnen Superunie-verband mee mogen maken.

Als de ACM er ja tegen zegt, dan hebben we komend najaar maar liefst drie ombouwoperaties in de supermarktsector lopen. Boni wordt Nettorama, Coop wordt Plus en Jan Linders wordt ‘Albert Heijn Jan Linders’. En dat terwijl de bouwsector zelf zo goed als plat ligt vanwege de stikstofcrisis. Kennelijk heeft ‘de ombouwsector’ – nee, die bestaat niet, maar ergens toch wel – daar geen hinder van. Maar ombouwen is nog wel steeds duur, vandaag de dag.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.