Afbeelding
Jumbo Supermarkten

Jumbo als nieuw lid van Everest? Hmmm

Door: Gé Lommen · leestijd 3 minuten Opinie

Jumbo treedt toe tot Everest, de Europese inkoopalliantie van momenteel Edeka en Picnic – en klaarblijkelijk ook van het Franse Système U. Dat maakt Jumbo vandaag bekend. Gelijktijdig gaat het ook samenwerken Epic Partners, waar Edeka eveneens de initiatiefnemer van is.

Op zichzelf is het niet vreemd als Jumbo een keer een lidmaatschap zou aangaan van een van die verschillende inkoopallianties. Want ga maar na: Albert Heijn is al decennialang lid van AMS (Associated Marketing Services) en Superunie is al decennialang lid van EMD. Aldi en Lidl zijn ‘Europawijd’ en ‘wereldwijd’ zo groot, dat ze zo’n lidmaatschap niet eens nodig hebben, maar dan blijft er naast AH, Superunie-leden, Aldi en Lidl nog één partij in de Nederlandse supermarktsector over die geen gebruik maakt van zo’n alliantie, en dat is Jumbo.

Dus is het niet meer dan logisch als Jumbo dat alsnog zou doen. Zeker in een tijd waarin ceo Ton van Veen herhaaldelijk rept van ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ en dat houdt ook dat de claim ‘euro’s goedkoper’ sterker zou kunnen worden door inkoopvoordelen. Want ‘en dat voor die prijs’ zal ook verdere invulling moeten krijgen, zonder dat het de winstgevendheid van Jumbo aantast (foto: ‘en dat voor die prijs’, de slogan van Jumbo, sinds kort, fotobron: Jumbo).

Kijken we naar díe argumenten, dan is het zelfs vreemd dat Jumbo niet jaren geleden al ergens aansluiting heeft gezocht bij zo’n alliantie. En daar was jaren geleden al sprake van, maar het kwam er niet van.

Even een zijtak: decennia geleden was ‘Van Eerd Groothandel’ trots op ‘Euroselect’, een groothandel annex inkoper op Europese schaal, voor ofwel food, ofwel non-food. Initiatief van wijlen Karel van Eerd, die toen nog meer groothandelaar was dan retailer. En Karel van Eerd zou in de daaropvolgende jaren de formule Jumbo opnieuw uitvinden, en werd volbloed-retailer, de rest is geschiedenis in onze supermarktsector…met als resultaat, Jumbo als de nummer twee in de Nederlandse supermarktesctor.

Maar niettemin, misschien bestaat Euroselect nog wel, een poging om ‘Europawijd’ in te kopen en ‘te groothandelen’ (sorry voor dat gekke woord)? We weten het niet. En we weten ook niet of die ambitie Jumbo er jarenlang van weerhouden heeft om lid te worden van zo’n alliantie… Goed, Jumbo zou nu voordeel kunnen hebben bij een aansluiting van zo’n alliantie, in theorie.

Van de andere kant, het lidmaatschap van specifiek Everest roept ook weer vragen op. Het is eigenlijk geen collectief initiatief van verschillende Europese supermarktketens, zoals de meeste andere (Agecore, AMS, EMD etc.). Het is een initiatief van Edeka, dat een belang heeft verworven in ‘ons’ Picnic, en van Picnic zelf. En Picnic heeft sindsdien een lobbyvraagstuk naar politiek Den Haag gestuurd, namelijk ‘Europese inkoopverschillen’, maar daar gaat het nu even niet om. Het opmerkelijke is eerder dat binnen die club een grote e-commercerivaal tegenkomt in de vorm van Picnic.

Want van alle Nederlandse supermarktbedrijven zijn het vooral Albert Heijn en Jumbo die jarenlang hebben geïnvesteerd in e-commerce, met de openingen van grotere en kleinere ‘hubs’, veel meer dan de andere formules in Nederland, die daar grotendeels aan voorbij zijn gegaan. Even heel raar: Ton van Veen wordt gesprekspartner van Picnic-voorman Michiel Muller zijn, en Michiel Muller is een broer Ahold Delhaize-ceo Frans Muller. Nou, die zullen elkaar wellicht allang gesproken hebben en dat kan voor van alles en nog wat goed zijn, maar je gaat je afvragen waar de ‘Chinese muren’ zitten als het om inkoopcondities gaat.

Bovendien, er wordt ook gemeld dat Colruyt Group zich wellicht bij Everest zou willen aansluiten. En dat is nou net de grote rivaal van Jumbo in België: marktleider en daarnaast met ‘laagste prijzen’ als claim voor de Colruyt-formule. Dat kan een voordeel zijn. O, prima als Ton van Veen een keer de handen schudt met nieuwbakken Colruyt Group-ceo Stefan Goethaert. Maar het kan ook ‘ongemakkelijk’ zijn.

Suggereren we nu dat topmannen over zaken spreken waarvan de ACM zegt dat dat niet zou mogen? Nee. Want als er ergens wel gesproken zou zijn over ‘wat die-en-die deed’, dan komt dat overal voor. Denk alleen al aan al die directieleden die bij Jumbo werkzaam waren en zijn, terwijl ze een AH-achtergrond en -ervaring hebben of hebben gehad. Probeer die kennis en ervaring maar ’s uit je hoofd te gooien bij nieuwe werkgever.

Daarnaast, als er iemand nogal promiscu is geweest bij de vraag ‘wie is mijn Europese inkooppartner?’, dan zijn het wel al die Franse, Duitse, Spaanse, Italiaanse en Scandinavische foodformules, die decennialang van lidmaatschap zijn gewisseld en/of nieuwe inkoopallianties hebben opgericht, met telkens wisselende ledensamenstelling. Het is bijna alsof pubermeid a niet meer weet of het ‘aan of uit’ is met puberjongen x of puberjongen y tijdens een feestje, als je de samenstelling van die inkoopclubjes over dertig jaar terugbekijkt.

En – van veraf bekeken, want het is allemaal schemerig – misschien zegt dat ook iets over de slagkracht van die Europese allianties, die allemaal een kantoortje houden bij het vliegveld van Genève – op EMD na dan, dat zit dan weer onder de rook van het Zwitserse Zürich. Opmerkelijk ook, de nummers een en twee van Zwitserland, Migros en Coop, deden er zelf nooit aan mee.

Misschien is Everest door de vestiging in Amsterdam een enorm onderscheid. Maar is die karakterisering hard te maken, bij zo’n jarenlange schimmige praktijk? We wensen Jumbo veel wijsheid toe, in een inkoopbubbel waarin de stoelendans jarenlang een structureel element is geweest.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.