Afbeelding

Wakker Dier heeft de opvolger voor de plofkip: ‘sloopmelk’

Door: Gé Lommen · leestijd 2 minuten Opinie

Sinds vorige week is Wakker Dier bezig met een nieuwe campagne, gericht tegen de productie- en distributieketen van zuivel. Op de foto zien we een bord met allemaal briefjes met oproepen en boodschapjes, bekend beeld: dat wandje uit de supermarkt.

Wakker Dier heeft daar staan: ‘Er is iets mis, met melk in de supermarkt, 90%, van deze melk, is, SLOOP MELK’ (sic, als twee woorden, geen idee waarom). En vervolgens: ‘de supermarkt houdt bewust de prijs van melk laag, en koeien betalen hiervoor met hun leven: ze kunnen we 20 jaar worden, maar op hun zesde zijn ze op…’, ‘Door dit prijsbeleid blijft er te weinig over voor boeren om te investeren in betere omstandigheden voor melkkoeien.

Dus staan ze veel op harde, vieze vloeren met krappe ligplekken. Een kwart komt nooit buiten.’ ‘In 1950 gaf een koe gemiddeld 4.000 liter melk per jaar. Nu is dat ruim 9.000 liter. Da’s meer dan 29 pakken per dag. Pas op! Voor je het weet heb je een fout pak te pakken…’ En dan de verwijzing naar meer info op wakkerdier.nl.
Vooral dat ‘sloopmelk’ prikkelt. Daar heeft Wakker Dier vast over zitten twijfelen, dubben, ijsberen. Wat in de zienswijze van Wakker Dier gesloopt wordt, is de koe. Die raakt uitgeput en is zogezegd ‘op’ na zes jaar leven. Dus het had ‘sloopkoe’ moeten zijn. Plofkip, sloopkoe… Maar nee, Wakker Dier zal ook hebben gedacht dat klanten in een supermarkt die melk willen kopen omdat de melk thuis bijna op is, niet het beest ‘koe’ in hun kop hebben, maar het product ‘melk’.

Daarom is ‘sloopmelk’ ook niet helemaal te vergelijken met het illustere ‘plofkip’. Want je koopt geen koe, maar als je voor een gerecht kippenvlees wilt, koop je ‘kip’. Dat vlees wordt zo genoemd: ‘kip’.

Maar van de andere kant, ‘sloopmelk’ kun je juist best bestempelen als de opvolger van ‘plofkip’. ‘Sloopmelk’ is een nieuw woord, dat van nu af aan moet gaan rondzingen in media, in artikelen of andere boodschappen in media en sociale media, zoals jaren geleden ‘plofkip’ dat deed. Nog een keer zo’n woord met slechts twee lettergreep, eerste deel een werkwoord, tweede deel ‘het object zelf’, en het werkwoorddeel communiceert iets naars. ‘Sloop’. ‘Plof’. Vernieling. Leed.

Wakker Dier maakte jaren geleden furore onder de ngo’s met die plofkip. Of Wakker Dier met ‘sloopmelk’ net zulke hoge ogen gooit? Plofkip werd een ‘catchphrase’. Sloopmelk wordt dat ook? We gaan het zien.

En moeten we nog iets melden over de zienswijze van Wakker Dier? Dat mag de sector zelf doen. Voordat de landbouw- en veeteeltsector en de supermarktsector in Nederland een beetje gingen bewegen op het gebied van diervriendelijkheid, is er heel wat water door de Maas gegaan. Het kan zijn dat de genoemde sectoren nu sneller gaan nadenken over de inhoudelijke kritiek van Wakker Dier, maar het kan ook zijn dat zij op dit punt veel meer tegengas gaan geven en het gebruik van ‘sloopmelk’ als ‘suggestief’ bestempelen.

Van de andere kant, in de media en zeker in opinierubrieken komt het laatste jaar wel steeds meer naar voren hoe het zit met ‘kalfje baren, kalfje meteen weg, melk geven, opnieuw kalfje baren’ etc., etc. Zoals gezegd, we gaan het zien.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.