Afbeelding

Het rad van fortuin bij Jumbo

Door: Gé Lommen · leestijd 3 minuten Opinie

Jumbo maakte gisteren bekend maatregelen te gaan nemen tegen winkeldiefstal, nadat het eerder begin dit jaar even ‘alle media haalde’ met het bericht dat door winkeldiefstal zo’n beetje de hele nettojaarwinst eraan opging (voor zover de jaarwinst kan worden ingeschat, die van 2023 is nog niet bekend).

Er komen meer camera’s, er komen meer steekproeven bij de zelfscanafdeling en volgens Jumbo zelf zijn dat ook ‘slimmere steekproeven’ en Jumbo meldt ook een systeem waarbij aan de hand van kunstmatige intelligentie zogezegd ‘afwijkend gedrag’ van klanten wordt bekeken. Bij dat laatste bekruipt je enige huiver, want wanneer ben je ‘afwijkend’ en kom je daarmee als klant meteen een soort kwaad daglicht te staan? En dat heeft ook te maken met de wereldwijde discussie over de veelkoppige kwestie ‘AI’, ofwel kunstmatige intelligentie. Media melden de laatste maanden dag in, dag uit over de funeste gevolgen van het gebruik van ‘AI’.

Daar staat tegenover: ‘het winwiel’. Dat klinkt eerder als een goed idee van Jumbo. Het houdt in: als blijkt dat jij als klant bij een steekproef alles correct heb gescand en uitgevoerd, mag je als klant aan dat ‘winwiel’ draaien, een variant op het rad van fortuin dus, en dan krijg je een gratis product. Klinkt goed?

Of we Paul Moers daadwerkelijk als ‘Jumbo-vertrouweling’ of als ‘Jumbo-deskundige’ moeten beschouwen, daar zal het laatste woord nog niet over gezegd zijn, maar dat winwiel komt wel weer een beetje in de buurt van de omschrijving van Moers van een tijd terug: ‘Jumbo als vrijbuiter’.

Jumbo, dat iets doet wat anderen niet doen. Zoals daar zijn? Nou, ooit laagste prijs en tegelijk een groot assortiment. Maar ook dit, jaren geleden, écht jaren geleden… derde wachtende in de rij? Dan gratis boodschappen. Dat kost een berg boodschappen als je dat niet echt op orde hebt in filiaal a, b of c, en er was ook echt geen enkele andere formule in de sector die daar destijds in meeging. Jumbo heeft dat na overname x, overname y en overname z flink afgebouwd, maar dat is wel een voorbeeld van wat wij typeren als ‘dat bedoelt Paul Moers vast met Jumbo als vrijbuiter’.

Oké, dat winwiel is een stuk minder ingrijpend dan ‘derde wachtende in de rij gratis boodschappen’. Het gaat erom dat je dan een gratis artikel krijgt. Is dat een artikel waar je als klant op zit te wachten? Nou, de een zal het een geweldige verrassing vinden, leuk. Zoals bepaalde goodiebags, voor mensen in de sector, bij congressen en seminars in de sector.

Van de andere kant, als het geen product is dat je zelf had willen kopen of hebben, dan kan het thuis best tegenvallen, in de zin van ‘ja, wel geproefd, maar niemand bij ons vond het wat’. Wat bij die goodiebags vaak ook het geval was, of spreek ik nu alleen voor mezelf en was de koelkast bij mij thuis de enige koelkast waar gratis nieuwe producten in belandden, om die na verloop van tijd gewoon weg te gooien omdat niemand van ons huishouden die drank, die jam, die saus etc. wilde opmaken?

Misschien. Misschien niet. Hoe dan ook, dat zien we bij dat rad van fortuin bij Jumbo dan wel weer voor ons: het is geen bloemkool die je wint, maar een product dat Jumbo in samenspraak met betalende fabrikanten selecteert, gewoon ‘sampling’, dus. ‘hé, leverancier, doe s.v.p. mee met onze…’ Maar dan als beloning voor de correct zelfscannende klant. Jumbo als vrijbuiter, Jumbo dat onder klanten de tongen losmaakt – als het aanslaat.

Of, het tegendeel; Jumbo dat met dit initiatief na verloop van tijd weer eens het deksel op de neus krijgt van ngo’s en zo. Omdat het artikelen weggeeft waar echt geen hond op zit te wachten en dat gaat dan allemaal voor de helft de gft of de clico in. Met andere woorden: het ‘winwiel’ als promotionele voedselverspiller.

Maar, kom op, dan moeten we ook een keer een discussie gaan voeren over 1 + 1 gratis, ook met Zaandam. Je kan nu eenmaal niet prijsprikkels negeren als klant, terwijl je weet dat je slechts een eenpersoonshuishouden bent. Met als gevolg: o jee, nou moet ik qua tht in drie dagen vier hamburgers naar binnen werken omdat een pak van twee hamburgers met 1 + 1 gratis wil kopen…Daar zal ooit een milieu-ngo tegen aan gaan schoppen.

En dat kan ook tegen dat winwiel zijn. Hé, Jumbo, geef dan klanten, zeg, 50% korting op het aangekochte product met de hoogste prijs (een fles wijn van € 4,95), en geef geen snoep of drank zomaar weg die naderhand bij het afval of in de gootsteen belandt.Maar zolang dat nog niet het geval is, oogt dat winwiel wel als een element dat de tongen los kan maken op feestjes. Zoals ooit: ‘ik stond in de rij bij de kassa en opeens hoefde ik niet te betalen! Echt waar!’, zo kan nu bijvoorbeeld: ‘ik heb correct gezelfscand, zo bleek, en ik kreeg er een gratis flacon Robijn bij!’.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.