Van Heinde wordt Emté
Van Heinde wordt Emté Shelflife

Van Heinde wordt Emté

· leestijd 1 minuut Algemeen

Van Heinde, de foodmarkt van initiatiefnemer Rogier Arntz in het Paleiskwartier in Den Bosch, stopt er alweer mee. Arntz zegt de exploitatie van het Van Heinde-concept (retail + horeca) te hebben onderschat. De brasserie blijft overigens open, terwijl de eigenlijke foodmarkt in handen komt van Sligro, die er een Emté 3.0 in wil vestigen.
“De afgelopen maanden hebben we fors geïnvesteerd om een succes van Van Heinde te maken. Ondanks ieders enorme inzet, is het niet gelukt om Van Heinde succesvol neer te zetten. Dit heeft vooral te maken met de complexiteit van een retailbedrijf in combinatie met horeca. Dat hebben we onderschat”, aldus Arntz.
In zijn column in het januarinummer van FoodPersonality uitte EFMI-docent (en voormalig voorzitter van Superunie) Leo Kivits nog forse kritiek op Van Heinde. Hij sprak van een prima locatie met een verkeerd ingevulde formule. “Ga eens kijken bij Van Heinde in Den Bosch. Excusez le mot, maar wat mij betreft ‘gepruts in de marge’. Het Eataly van Nederland? Ik dacht het niet.Tegen de initiatiefnemers zou ik willen zeggen: ‘ga eerst eens echt in de retail werken’, voordat je een formule met de kennis van een fabrikant optuigt. Geen spat beleving, geen enkele prikkeling van de zintuigen; met mijn smaakpapillen gebeurde in elk geval niks.”
Kivits sprak in dezelfde column wel zijn waardering uit voor Emté 3.0 en laat nou juist Sligro eind deze maand de exploitatie van de Van Heinde-locatie in het Bossche Paleiskwartier overnemen. Brasserie Van Heinde blijft daarbij centraal in de winkel aanwezig, terwijl de foodmarkt wordt omgebouwd naar de nieuwste generatie Emté zoals die inmiddels in Dieren, Uden en Berlicum gerealiseerd zijn. Tot aan de ombouw blijft Van Heinde in zijn huidige vorm open.
De 53 personeelsleden van Van Heinde behouden hun baan. Volgens Johan van Heerebeek, commercieel directeur van Emté, betekent dat dat de nieuwe Emté een speciaalzaak wordt met de prijzen van een supermarkt. Het aanbod wordt afgestemd op de klanten.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.