Erik Kieftenburg.
Erik Kieftenburg. REINVANZANEN

Albert Heijn verandert de ‘sourcing’-organisatie

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Nieuws

Albert Heijn heeft de afdeling ‘sourcing’ (inkoop) veranderd. Er zijn tien mensen aangesteld als ‘sourcing director’ of ‘sourcing lead’. Albert Heijn heeft niet aan leveranciers bekendgemaakt wie er ‘director’ is en wie ‘lead’. Director blijkt iets hoger in de hiërarchie binnen AH te zijn dan ‘lead’. Dat zou met ervaring of anciënniteit te maken kunnen hebben.

De sourcing-afdeling bestaat uit een management team ‘sourcing vers’ en een management team ‘sourcing houdbaar’. Henk Sierksma geeft leiding aan het team ‘sourcing vers’ en Ralph van Oss aan het team ‘sourcing houdbaar’. Verder zijn als sourcing director of sourcing lead benoemd:
• Erik Kieftenburg (dranken) (foto: fotobron: archief FoodPersonality)
• Mariëtte van Maanen (wine buying center)
• Jeroen Hirdes (snacks, zoetwaren, ontbijt)
• Rick Renes (houdbare maaltijdcomponenten)
• Hans van Duin (non-food en ‘near food’)
• Harrie Lettinga (zuivel, kaas & borrel, eieren, salades)
• Matthieu van der Meer (vlees, vis, gevogelte, vleeswaren)
• Gijs Heineke (groente, bloemen, planten)
• Pim van Asselt (bakkerij)• Simone van der Steeg (fruit, ‘agf gemak’)
En er is nog een categorie ‘convenience & foodservice’, voor de functie van sourcing director of sourcing lead voor die categorie wordt nog een kandidaat gezocht.

Voor zover bekend vervulden de genoemde AH-functionarissen al een rol voor de categorie die bij hun naam staat. Maar hun functiebenaming is dus veranderd, en in zeker zin verzwaard, omdat de nadruk nu meer ligt op leiding geven aan sourcing managers. Deze sourcing managers rapporteren aan de sourcing director of sourcing lead van hun categorie.De benoemingen en veranderingen zijn deze en vorige week ingegaan.

Jan Willem Balk, die binnen de directie van Albert Heijn verantwoordelijk voor sourcing, wijst in een brief aan leveranciers op het belang van verduurzaming, beschikbaarheid, betaalbaarheid (voor de Albert Heijn-klant) en het voorkomen van schaarste. De achtergrond hiervan is dat supermarktbedrijven met een beursnotering veel meer dan voorheen moeten rapporteren over de CO2-uitstoot en/of ‘leefbare lonen’ (zowel milieu- als maatschappelijke kwesties) verder in de keten, van de leveranciers. Het gaat hierbij om het zogeheten onderdeel van ‘scope 3’ binnen CRSD, ‘corporate reporting sustainability directive’. Die CRSD-eis is dit jaar ingegaan.

Opvallend bij de benoemingen is ook de scheiding van sommige categorieën die doorgaans bij elkaar horen in de sector. Agf is gescheiden, de sourcing director of sourcing lead voor groente is een andere dan die voor fruit, en daarnaast is er nog ‘agf gemak’, dat weer onder een andere sourcing director of lead valt. ‘Near food’ is de groep artikelen die een supermarkt verkoopt die de klant gebruikt bij het bereiden van eten, zoals keukengerei, en het kan ook diervoeding omvatten: wel etenswaar, maar dan niet voor mensen.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.