FoodAwards 2018: Heineken 0.0 wint

0
Tijdens een feestelijk diner in Hotel De Wereld in Wageningen werden vanavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 11 nieuwe producten die het afgelopen jaar in de supermarkt werden geïntroduceerd werden met een FoodAward beloond, terwijl Heineken 0.0 – de succesvolle alcoholvrije variant van het wereldberoemde Nederlandse pilsmerk – tevens de FoodTopAward won als beste introductie van 2017.
Winnaars FoodAward:
Alpro Go On (Alpro)
Andrélon Zilver Care (Unilever)
Bolletje Ontbijtgranen (Bolletje)
Dr. Oetker Big Americans Beef & Nachos (Dr. Oetker)
Fïnley (Coca-Cola)
Heineken 0.0 (Heineken)
Hertog Jan Bastaard (AB InBev)
Holland Jersey (Holland Jersey)
Kwekkeboom Oven Black Angus bitterballen (New Forrest)
Magnum Pint (Unilever)
Spa Duo (Spadel)
FoodTopAward:
Heineken 0.0 (Heineken)
Behalve de FoodAwards en de FoodTopAward werden dit jaar ook twee speciale juryprijzen – de FoodQualityAwards – uitgereikt. De eerste ging naar PepsiCo, het bedrijf dat in ons land vooral bekend is van merken als Lay’s, Doritos, Duyvis en Quaker. PepsiCo ontving de prijs voor het sterke introductiebeleid dat voor een voortdurende vernieuwing van het assortiment zorgt. De tweede FoodQualityAward ging naar kindervoedingmerk Ella’s Kitchen, dat zich met een reeks onderscheidende, biologische producten een positie heeft weten te verwerven in een markt die gedomineerd wordt door één merk. In Nederland wordt het van oorsprong Britse merk vertegenwoordigd door Camps Food.
De FoodAwards, de prijzen waarmee de beste supermarktintroducties van het jaar ervoor worden beloond, beleefden dit jaar hun 30e editie. Bij de FoodAwards is zowel de stem van de consument als het oordeel van het Retailcollege – de vakjury van de FoodAwards die bestaat uit inkoopmanagers van Albert Heijn, Jumbo en Superunie – bepalend voor het eindoordeel. Consumenten wijzen hun favoriete product aan, terwijl de vakjury de eerder genomineerde producten op aspecten als innovatief gehalte, onderscheidend vermogen, omloopsnelheid etc. beoordeeld. Vanwege de jubileumeditie had de consumentencampagne dit jaar een extra groot bereik van zo’n 1,9 miljoen consumenten door een samenwerking met online bureau Semilo en F&L Media.
De FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality, vakblad voor managers in de levensmiddelenhandel en -industrie. Met de FoodAwards worden A-merkartikelfabrikanten aangespoord meer te innoveren. Het traject van de verkiezing van de FoodAwards wordt sinds jaar en dag begeleid door marktonderzoeksbureau IRI uit Zaltbommel. Aan de FoodAwards zijn tevens de FoodRetailAwards verbonden, de prijzen waarmee supermarkten die A-merkartikelintroducties het meest voortvarend tegemoet treden worden beloond.