Afbeelding

Interket, het bedrijf achter al die etiketten uit de supermarkt

· leestijd 2 minuten FPWork Advertorial

Interket is opgericht in 1979 en heeft sindsdien zelfklevende etiketten, flexibele verpakkingen en linten geleverd aan bedrijven in de diverse industriën. In Nederland produceert het voor een groot deel etiketten voor de voedingsmiddelenmarkt.

‘Voor mij is het geen straf om na een lange werkdag werken boodschappen te doen, omdat elk bezoek aan een supermarkt stiekem toch ook een beetje als een tentoonstelling van ons eigen product voelt’, aldus Silvester Uneputty, salesmanager bij Interket. Veel van de producten in de schappen van de retailers zijn namelijk voorzien van etiketten gemaakt door Interket. De drukkerij van zelfklevende etiketten en flexibele verpakkingen – met als onderdeel van de Interket Group ook drukkerijen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden - maakt in Nederland vooral etiketten voor de AGF, vlees en vleeswarensector, kaas, maar ook etiketten voor personal care en vruchtensappen. Om de voedingsmiddelenmarkt te bedienen is de drukkerij BRC gecertificeerd, ten einde voedselveilig te produceren, te kunnen tracken en tracen en om hoge kwaliteit te realiseren.

Internationale markt
Omdat er een goede relatie is tussen de vier Europese vestigingen wordt in goed overleg regelmatig samengewerkt. ‘Zo kunnen internationale klanten bediend worden door de Groep en kan er van elkaars specialismen geprofiteerd worden’, zegt Uneputty. ‘Waar bijvoorbeeld de drukkerij uit Duitsland gespecialiseerd is in etiketten voor de logistieke sector, zijn we in Nederland sterk in het bedienen van de voedingsmiddelenmarkt en zijn de markten chemie en personal care groeiende. De Interket Group geeft niet alleen het voordeel om internationaal te kunnen opereren, er worden ook afspraken met leveranciers centraal geregeld, waardoor we door goede condities concurrerend kunnen opereren.’

Absolute must-have
De drukkerij uit het Overijsselse Ommen heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in machines, maar ook in ondersteunende faciliteiten zoals een goed ERP-systeem. ‘Dat helpt ons om de belangrijkste bedrijfsprocessen te automatiseren en te beheren. Hierdoor kunnen wij klanten snel informeren over prijzen, levertijden, en de status van hun order, wat essentieel is voor onze klanten’, aldus Uneputty. Daardoor kan de focus vooral op de productie van etiketten en flexibele verpakkingen blijven, waarvoor Interket over vijf flexo-persen en twee digitale HP-machines beschikt. ‘Op de flexo-pers kunnen we bijvoorbeeld tot en met acht kleuren drukken, booklets drukken, lamineren, lijmzijde bedrukken, perforeren, en goud- en zilverfolie aanbrengen. Op de digitale machines kunnen we kleine, maar juist ook grotere oplages concurrerend drukken vanwege de aanwezigheid van een HP8000. Op de digitale machines zijn nog snellere levertijden mogelijk dan op de flexo-persen – een absolute must-have voor de moderne drukkerij.’

Duurzaamheid
Voor een modernde drukkerij is duurzaamheid ook belangrijk. Uneputty: ‘We letten op transportbewegingen, bieden klanten de optie van dunner materiaal waar mogelijk, drogen inkt door middel van speciale ledlampen etc.’ Interket bracht daarnaast als een van de eerste drukkerijen in Nederland linerless etiketten op de markt. ‘Wij kregen in 2008 subsidide om deze innovatie te ontwikkelen met een technisch buro in Raalte die een machine heeft ontwikkeld waarop linerless rollen gemaakt kon worden. Daarbij is geen dragermateriaal of onderlaag nodig, en kan door middel van warmte direct vanaf de rol op het product ingeprint worden. Het werkt bovendien zeer efficiënt: bij veel informatie een groter etiket, en bij weinig informatie een kleiner etiket. Hierdoor is er minder lijm en papier nodig en dus genereert dit minder afval.’

Verpakking recyclen
De drukkerij denkt tevens actief mee met klanten die hun verpakking willen laten recyclen. Uneputty: ‘Denk bijvoorbeeld aan etiketten die van PET-flessen afgewassen en van PET gescheiden kan worden in het recycleproces, waardoor PET weer hergebruikt kan worden.’ Dergelijke innovaties zullen in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden, denkt Uneputty. ‘Productetiketten en verpakkingen in het algemeen zijn voor merken en private labels van retailers een visitekaartje waaruit hun toekomstvisie op het vlak van duurzaamheid en circulaire economie blijkt - onderwerpen die in de samenleving op de voet gevolgd worden. Dit verduurzamingsproces zal in de etiketten- en verpakkingsbranche de komende jaren dan ook nog wel een topic blijven.’

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.