Afbeelding
OPINIE

Dit is pas echt dé nieuwe Jumbo-strategie

Door: Peter Garstenveld · leestijd 1 minuut FPWork

Jumbo zoals Jumbo bedoeld is. Met die strijdkreet trekt ceo Ton van Veen langs de winkels. Hij predikt het herijken van de strategie, maar werkt vooral aan operationele dingetjes op de winkelvloer en het snel oppoetsen van de winst. Daar is overigens niks mis mee, maar het is geen strategie. Het strategisch probleem in Veghel zit in de winstgevendheid van de formule. 

Pakweg 22 miljoen euro winst op ruim 11 miljard euro is een zeer schamele 0,2 procent marge. Het goede nieuws: Van Veen kan snel aan knoppen draaien om dit op te lossen. Het stoppen met sportsponsoring gaat over 2024 naar schatting 20 miljoen euro opleveren. Daar heb je je eerste winstverdubbelaar al te pakken. Je slingert die slogan ook nog eens zo op radio, tv en online. Een tweede veelbelovende margemaker is retailmedia, de Jumbo-winkels als bereikmedium voor adverteerders. 

Retailers gaan ervan uit dat 1 procent van de omzet uit retailmedia kan komen. De marges liggen boven de 50 procent. Een voorzichtige som: 1 procent van 11 miljard euro tegen 50 procent marge (de ondergrens) duidt op een potentiele extra winst van 55 miljoen euro. Daarmee heeft Van Veen zelfs een potentiele winstverdriedubbelaar. Let wel, het is overigens nog steeds geen lekkere marge met 0,7 procent. De derde manier om de winst op te krikken, is het schrappen in prijslijnen. De informatie die mij bereikt, is dat niet meteen de laagste prijslijn per winkel daarbij uit de koker komt. 

Stiekem verhoogt Jumbo lokaal de prijzen. Wat Jumbo in de strategie juist niet moet doen, is te veel op prijs communiceren. Elke dag dezelfde lage prijslijn is saai voor klanten en niet haalbaar als formule. Ketens als Aldi/Lidl/Nettorama/Dirk van den Broek schieten gemakkelijk gaten in deze strategie. AH slaat Veghel om de oren met diepe aanbiedingen. ‘Prijs’ is geen strategisch doel, maar een randvoorwaarde, een basishygiëne. Dus de winst krik je makkelijk op; prijs is een randvoorwaarde. 

Maar wat is dan de pakkende strategie voor Jumbo? Zien ze hem al? Die strategie zit immers al jaren in het dna van de onderneming. Groothandel Jumbo is groot geworden door te leveren aan zelfstandig ondernemers. Dat is het echte strategische punt aan de horizon: Jumbo, de meest ondernemende formule van Nederland. Et voila, daar heb je de ideale paraplu voor een slim prijsbeleid, meer aandacht voor het verrassen van de klant en voor duurzaamheid. Je slingert die slogan ook nog eens zo op radio, tv en het wereldwijde web. lk hoor de tune al. 

Peter Garstenveld is zelfstandig journalist, expert in food & horeca en gids in communicatie en uitgeven. Reageren? Mail: info@petergarstenveld.nl

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.