Ondernemers met boycotzorgen

· leestijd 1 minuut Nieuws

Supermarktondernemers van wie het assortiment door Superunie en Bijeen worden ingekocht, maken zich meer zorgen over boycots dan AH-franchisers. Dat blijkt uit het Captain of the Category-onderzoek van FoodPersonality.

Captain of the Category is een jaarlijks onderzoek onder ondernemers en bedrijfsleiders, over: hoe zij vinden dat A-merkartikelfabrikanten per categorie gezien de afgelopen tijd hebben gepresteerd. Maar in het onderzoek krijgen ondernemers en bedrijfsleiders ook elkaar een aantal stellingen voorgelegd over het reilen en zeilen van hun supermarkt. Zoals over de omzet- en marge-ontwikkeling, of over omzetpatronen van biologische, fairtrade- en streekproducten. Dit jaar werd de stelling toegevoegd: ‘In onze supermarkt merken wij dat de inkooporganisatie meer tijd nodig heeft voor onderhandelingen met fabrikanten. Producten zijn dan tijdelijk niet verkrijgbaar bij dc of groothandel.’

Wat blijkt? 59% van de respondenten antwoordde hierop met ‘mee eens’, 21% met ‘neutraal’ en 19% met ‘niet mee eens’.

De coördinator van dit onderzoek, André Doffer van Vision Works, haalde echter ook de verschillen in de antwoorden naar boven per formule. Zijn bevinding: “Van de AH-franchisers en -bedrijfsleiders was maar 11% het eens met de stelling, terwijl ondernemers en bedrijfsleiders van formules waar Bijeen en Superunie de inkoop voor doen, de stelling significant meer onderschrijven: afnemers van Superunie 75%, C1000-ondernemers 73% en Jumbo-franchisers en -bedrijfsleiders 64%. Het Bijeen-gemiddelde is dan….”

Wat houdt dat in? Doffer: “De perceptie hoeft niet overeen te komen met het werkelijke aantal tijdelijke boycots. Niettemin, ondernemers en bedrijfsleiders van formules die door Superunie en Bijeen laten inkopen, hebben meer het idee dat er boycots zijn dan AH-franchisers en -bedrijfsleiders denken dat AH dat doet.”

Deze uitkomst wil niet meteen zeggen dat winkeliers altijd tegen een boycot zijn. Onlangs besloot Plus de Nieuwe Revu buiten de schappen te houden toen dat blad Heineken-ontvoerder en ’s lands bekendste crimineel Willem Holleeder als columnist had. Juist als het om de inhoud van bepaalde bladen gaat, zijn ondernemers soms de initiatiefnemer van een boycot. Sommige ondernemers weigeren bijvoorbeeld blootbladen in hun tijdschriftschappen, ofwel op grond van eigen geloofsovertuiging, of omdat zij vrezen dat consumenten in hun plaatselijke markt uit geloofsovertuiging dat afkeuren.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.