Afbeelding

Albert Heijn stelt een denktank samen voor voedseltransitie

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Nieuws

Albert Heijn heeft een ‘denktank’ gevormd om het bedrijf te begeleiden bij het vraagstuk ‘voedseltransitie’. Het gaat om een groep van negen deskundigen, die bij elkaar de ‘Voedseltransitie Adviesraad’ vormen, en dat is dus ook de naam ervan. Dat kondigt AH-ceo Marit van Egmond aan op haar LinkedIn-pagina. Die Voedseltransitie Adviesraad bestaat uit (in alfabetische volgorde): Isabel Boerdam, Maurice van den Bosch, Daan Dohmen, Marieke Eyskoot, Maurits Groen, Dalila Sayd, Laurens Sloot, Michel Scholte en Tamara de Weijer.

In dat bericht op LinkedIn verwijst Van Egmond naar de slogan van Albert Heijn ‘samen beter eten bereikbaar maken – voor iedereen’. Van Egmond over deze missie: ‘Het is ons kompas bij alles wat we doen’, met als doel een ‘gezonde, sociale en duurzame samenleving’, waar volgens haar Albert Heijn zich elke dag voor inzet. Maar: dat vereist een inspanning die jaren zal duren. En daarom: ‘Daarom wil Albert Heijn structureler het gesprek organiseren met externe experts (…) uit diverse sectoren van de samenleving. Ik vind het belangrijk om te luisteren naar anderen, perspectieven van buiten te horen en uitgedaagd te worden.’ Deze negen leden van die adviesraad krijgen daarvoor geen vergoeding, het is een ‘onbezoldigde’ rol.
Wie zijn deze negen, in het kort:

• Isabel Boerdam is oprichtster van ‘De Hippe Vegetariër’ en initiatiefneemster van de Week zonder Vlees,, die inmiddels na jaren is uitgegroeid tot de ‘Nationale Week zonder Vlees en Zuivel’. Enkele maanden geleden kreeg zij de Jaap Lagerweij Young Talent Award, vanwege haar verdiensten op het gebied van – in onze woorden – ‘de geesten rijp maken’ voor eiwittransitie en voedselverduurzaming.
• Maurice van den Bosch is bestuursvoorzitter van Antoni van Leeuwenhoek, instituut voor de bestrijding van kanker.
• Daan Dohmen is professor op het gebied van ‘digitale transformatie in de zorg’, en verder ‘impact-ondernemer’ in die sector, met velerlei functies.
• Marieke Eyskoot: zeer heterogeen, o.a. bekend van de ‘Schone Kleren Campagne’, schreef het boek ‘Dit is een goede gids’ (over duurzamer leven) en sinds zo’n twee jaar presentatrice van tv-programma ‘Binnenstebuiten’ (van KRO-NCRV).
• Maurits Groen is duurzaam ondernemer (o.a. Wholygreens) en was destijds een van de initiatiefnemers van Kipster.
• Dalila Sayd: directeur van ‘Het eetschap’, en in verschillende functies voorvechtster van kansengelijkheid.
• Laurens Sloot; in de branche bekend, directeur van EFMI Business School en hoogleraar ‘ondernemerschap in de detailhandel’ bij Rijksuniversiteit Groningen.
• Michel Scholte: initiatiefnemer van ‘The Impact Institute’ en voorvechter van het gedachtengoed van ‘true price’.
• Tamara de Weijer: huisarts, tegenwoordig initiatiefneemster van ‘Dokter Tamara’, voorvechtster van een gezondere leefstijl en een tijd lang ook ‘gezicht’ van FoodFirst Network (o.a. receptensite, enkele jaren geleden overgenomen door Albert Heijn).


Vanuit de directie van Albert Heijn nemen ceo Marit van Egmond, Jan Willem Balk (directeur sourcing) en Anita Scholte op Reimer (directeur kwaliteit en duurzaamheid) deel aan de denktank. (Hoofdfoto: de over van het boek ‘Beter eten’, van enkele jaren terug, waarin AH-ceo Marit van Egmond gesprekken aangaat met ‘bekende’ en/of ‘deskundige’ Nederlanders over de rol van ‘beter eten’ en ‘samen eten’, fotobron: archief FoodPersonality.)

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.