Afbeelding

Marcel Huizing (Dirk) en inflatie: help consument, help koffieplukker?

· leestijd 2 minuten Opinie

Afgelopen dinsdag uitte Marcel Huizing, directeur van de formule Dirk, kritiek op levensmiddelenfabrikanten, die niet of nauwelijks hun prijzen willen verlagen, terwijl sommige energie- en grondstofprijzen op de wereldmarkt nu toch echt wel aanzienlijk aan het dalen zijn.

Het gaat hier om de roemruchte ‘graaiflatiediscussie’, die inmiddels in de gehele samenleving behoorlijk tot wasdom komt. Van supermarktdirectieleden Frans Muller (Ahold Delhaize) of voormalig Superunie-directeur Dick Roozen (in de vorige FoodPersonality) tot aan de hoorzitting van de Tweede Kamer van een week terug, waar Casper Assinck van Ahold Delhaize een veeg uit de pan moest ondergaan van GroenLinks-voorman Jesse Klaver. Let wel, bij de eerste voorbeelden is het kritiek op fabrikanten die niet bijgeven, terwijl de kritiek van Klaver Ahold Delhaize zelf betrof.

Maar nou terug naar Huizing (foto: een Dirk in Zwijndrecht, uiting van een ‘prijsgeruststellingsstrategie’, fotobron: archief FoodPersonality/Evelyn van Leur/C&TC0. Hij wijst erop dat fabrikanten die in het Dirk-assortiment zitten, geen water bij de wijn willen doen als het gaat om de inkoopprijs. En dan heeft hij het vooral over A-merkartikelfabrikanten. Net als Frans Muller in algemene media of Dick Roozen in de FoodPersonality van ruim een maand geleden.

Huizing, op LinkedIn: “In het afgelopen jaar heb ik te veel fmcg-merken gezien die geen enkele concessie doen. De miljoenenwinsten vliegen ons om de oren, maar van enige prijsverlaging is geen sprake. Sterker nog, terwijl sommige grondstofprijzen dalen, zijn er fabrikanten die met droge ogen nog prijsverhogingen doorvoeren. Daags na de presentatie van hun duizelingwekkende winsten.”Nou, prima dat dat weer ’s benoemd wordt, natuurlijk, en ook goed voor het imago van Dirk, dat enkele dagen ervóór bij de Consumentenbond als laagste uit de bus kwam – Spar, pas op! 20% hogere prijs dan het branchegemiddelde, zeggen we er even bij, dat loopt wel heel ver uit de pas. Maar wij waren benieuwd: is er nog een fabrikant die daarop reageert? Nee. Dat is ergens ook wel te snappen.

Andere vraag: krijgt Marcel Huizing steunbetuigingen of… wat gebeurt er dan? Tweeledig. Echt tientallen mensen pakken tegen ‘discussie-Dirk-reclame’ bij de kop en zeggen tegen Huizing ‘waarom open je geen Dirk bij ons?!’ en melden zelfs plaatsen, steden, dorpen tot aan leegstaande panden aan toe! Een charme-offensief met resultaat, zou je zo denken.Voormalig retailconsultant Ton Bos meldt: misschien zou Dirk in deze tijd geen ‘A-merkendiscounter’ moeten zijn, maar een discounter met meer nadruk op private label. Dan heb je minder last van de Coca-Cola’s en Unilevers van deze wereld – is wat voor te zeggen.

Maar ja, Dirk zal niet zomaar Aldi of Lidl na gaan doen – is ook wat voor te zeggen.Maar het gekke is: Huizing en Dirk worden op hún beurt weer aangevallen, met onderzoeken van bijvoorbeeld Oxfam Novib in de hand. Ja, meneer Huizing, goedkoop is fijn, maar wat doet Dirk met de ‘living wages’ (zo staat dat er niet, dat zeggen wij zo) en krijgt Dirk de wind van voren als het gaat om ‘maatschappelijke duurzaamheid’. En dat is wel illustratief voor deze tijd. Eén: op sociale media kun je iets melden en dan word je aangevallen op iets totaal anders dan jouw boodschap. Twee: je kunt sociaal-wenselijk zeggen dat je mensen wilt helpen in dure tijden, maar je kunt dan de wind van voren terugkrijgen omdat je niet aan mensen in ontwikkelingslanden denkt, die in jouw keten werkzaam zijn. Sociaal-wenselijk redeneren is een veelkoppig monster.

Gé Lommen

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.