Timo Hoogeboom (ex-ceo Hak) heeft hier zojuist uit handen van Marit van Egmond (ceo Albert Heijn) de award en oorkonde behorend bij de titel Foodmanager van het Jaar ontvangen.
Timo Hoogeboom (ex-ceo Hak) heeft hier zojuist uit handen van Marit van Egmond (ceo Albert Heijn) de award en oorkonde behorend bij de titel Foodmanager van het Jaar ontvangen. Guido Benschop

Timo Hoogeboom uitverkozen tot FoodManager van het Jaar

Door: Dave van Loon · leestijd 2 minuten Personality's

Op het Nationaal Food Congres is Timo Hoogeboom, voormalig ceo van Hak, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Hoogeboom komt de titel volgens de jury toe vanwege de manier waarop het het bedrijf Hak transformeerde van traditionele conservenfabrikant tot een modern foodbedrijf dat een voortrekkersrol speelt in de transitie naar een eetpatroon met minder of geen vlees en daarbij ook nog eens zoveel mogelijk inzet op biologische producten.

Op het Nationaal Food Congres, gisteren en vandaag in het Kurhaus in Scheveningen, wordt sinds jaar en dag de FoodManager van het Jaar bekend gemeekt. De uitverkiezing - een initiatief van FoodPersonalty - vond dit jaar voor de 26e keer plaats. Timo Hoogeboom, die inmiddels afscheid heeft genomen als ceo van Hak, werd om zijn uitzonderlijke prestatie en gewaagde koerswijziging bij Hak dit jaar uitverkozen tot Foodmanager van het Jaar 2023. Hoogeboom is daarmee de opvolger van Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, die de titel vorig jaar toebedeeld kreeg.

Het juryoordeel luidde als volgt: “Timo Hoogeboom trad in 2011 aan als algemeen directeur bij Hak. Het bedrijf en het merk hadden een stoffig imago, met groenteconserven in glazen potjes, waar al jarenlang niets aan veranderd was. Het merk Hak werd links en rechts door nieuwe toetreders en door private labels ingehaald en de gebruikersgroep leek te verouderen. Maar Hak veranderde tijdens het bewind van Hoogeboom fenomenaal. Het assortiment en de campagnes werden moderner, het merk Hak onderging een gedaanteverandering. We noemen onder andere het succes van Hak door zich meer op peulvruchten te richten.”

“Die maakten een come-back mee, als gevolg van het steeds groeiende gezondheidsbewustzijn en als alternatief bij een eetpatroon met minder of geen vlees, maar ook doordat Hak de consument voortdurend op die voedseltransitie wees. Daarnaast wist Hak zich ingrijpend te vernieuwen door naast de glazen potjes terrein te winnen met de moderne stazakken. Hak heeft zich drastisch verjongd en is weer helemaal bij de tijd. Bovendien heeft Hak dit jaar een B Corp-certificering gekregen.”

“En last but not least heeft Hak van zich doen spreken door het voornemen om in 2027 alleen nog maar ‘biologische producten’ aan te bieden als het gaat om groente en peulvruchten van Nederlandse bodem. In een tijd waarin landbouw- en voedselconsumptiekeuzes een belangrijke kwestie zijn voor de huidige Nederlandse samenleving, kunnen we Hak met dit even ingrijpende als ambitieuze plan een voorbeeld noemen voor vele anderen in onze sector.”


Timo Hoogeboom met kinderen en echtgenote Brigitte, Marit van Egmond (midden) Joost Manassen (links naast Van Egmond). Uiterst links Hak-ceo Nicole Freid en links naast Manassen Roel Meens, sales manager Benelux bij Hak. Foto: Guido Benschop.

De FoodManager van het Jaar wordt gekozen in drie beoordelingsronden. De raad van advies van het Nationaal Food Congres (het evenement waarop de bekendmaking plaatsvindt) stelt een ‘shortlist’ samen of kiest één kandidaat. Vervolgens buigt een andere jury zich over deze shortlist/kandidatuur, namelijk de vijf laatste gekozen FoodManagers van het Jaar, voor zover zij in de gelegenheid zijn. Dit jaar zijn dat (met daarbij de functies die zij op dit moment vervullen):
• Erik Bras, ceo Signature Foods
• Marit van Egmond, ceo Albert Heijn
• Ton van Veen, ceo Kon. Jumbo Food Groep
• hieraan is Joost Manassen toegevoegd, voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres (en werkzaam als partner bij De Transformatie Groep)

Als laatste vindt overleg plaats met de voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL, koepelorganisatie supermarktketens) en van de voorzitter van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI, koepelorganisatie levensmiddelenfabrikanten). De CBL-voorzitter is Bert Roetert, de FNLI-voorzitter is Ronald Prince (ceo Royal Smilde Foods). Hoofdredacteur Gé Lommen van FoodPersonality is niet-stemhebbend voorzitter van de jury van voormalig FoodManagers van het Jaar.

Sinds 1997 wordt er jaarlijks een FoodManager van het Jaar uitverkozen, met uitzondering van 2020 toen er vanwege de coronapandemie ook geen Nationaal Food Congres plaatsvond (kijk voor een overzicht van alle FoodManagers van het Jaar hier).

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.