A-merken groeien minimaal
· leestijd 2 minuten AlgemeenDe honderd grootste merken in de supermarkt hebben het afgelopen jaar maar 0,3% omzetgroei weten te realiseren. Dat is een stuk lager dan de 1,5% marktgroei in de supermarktsector en de laagste groei sinds vier jaar. De zuinige consument is debet aan het matige supermarktresultaat. Dit blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van marktonderzoekbureau IRI.
De Top 10
Positie 2013 Positie 2012 Merk Omzet in Miljoenen euro’s
1 1 CAMPINA 390
2 2 MARLBORO 378
3 3 DOUWE EGBERTS 330
4 4 COCA COLA 294
5 5 HEINEKEN 230
6 6 UNOX 220
7 7 DR. OETKER 181
8 12 CAMEL 162
9 9 PALL MALL 160
10 11 AMSTEL 154
Waar de merken voorheen last hadden van de sterker presterende huismerken in houdbaar, komt de belangrijkste bijdrage aan de groei nu van vers (agf, vlees en brood) en van merkartikelen die buiten de top 100 vallen. De kleinere merken op plaats 101 tot en met 300 in het marktonderzoek weten met 2 procent wél redelijk te groeien. Maar ook binnen de top-100 zijn er wel degelijk een aantal A-merken die ver boven de marktgroei presteren. Onder andere Hertog Jan, Bio+, Nutrilon, Melkunie, Alpro, Jupiler en Milka groeiden met meer dan 10%.
Het grootste A-merk in Nederland is voor de 12e keer Campina met een omzet van ruim € 390 mln. Binnen de top-100 boekt het merk Nutrilon de meeste vooruitgang. Dit merk stijgt 24 plaatsen in de ranking. Verder in de top-3 van grootste stijgers staan het biermerk Jupiler en het merk Alpro.
Dit jaar is de hoogste nieuwe binnenkomer, op plaats 42, het zuivelmerk Melkunie, wat door zuivelfabrikant Arla het afgelopen jaar opnieuw in de markt is gezet. De overige nieuwkomers zijn: het ijsmerk Hertog (96) en Milka (98).