Ahold: AH definitief naar België

0
Leestijd: 2 minuten

Vandaag maakte Ahold de cijfers over het eerste kwartaal bekend. De netto-omzet bedroeg € 8,7 miljard, een toename met 1,0%, positief beïnvloed door de gedurende het kwartaal gedane bedrijfsacquisities (25 Ukrop’s-winkels en 5 Shaw-supermarkten in de VS). Bij de Nederlandse activiteiten valt vooral de verbeterde operationele marge op. Die steeg naar 6,9%. Volgens CEO John Rishton zal Albert Heijn zich binnen afzienbare tijd definitief in België vestigen.

 

Aholds bedrijfsresultaat bedroeg in het eerste kwartaal € 409 miljoen, een stijging met 3,3%. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten bedroeg € 429 miljoen, wat neerkomt op een operationele retailmarge van 4,9% in vergelijking met 4,8% in het eerste kwartaal van 2009. De nettoschuld is het eerste kwartaal met € 173 miljoen gestegen naar € 890 miljoen. De positieve vrije kasstroom van € 356 miljoen is gebruikt voor bedrijfsacquisities ter waarde van € 158 miljoen en de koop van bestaande leningen van BI-LO van € 190 miljoen (die vervolgens in het tweede kwartaal zijn afgelost). Verder nam de netto schuld toe door aanvullende financiële lease-overeenkomsten van € 61 miljoen die onderdeel waren van acquisities en door valuta-effecten.

 

De netto-omzet van de Amerikaanse activiteiten bedroeg het eerste kwartaal $ 7,1 miljard. Deze stijging van 4,2% viel ten dele toe te schrijven aan acquisities, met name Ukrop’s ($ 99 miljoen). De identieke omzet steeg met 1,7% (en exclusief benzineverkopen een daling van 0,1%). Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 295 miljoen (oftewel 4,2% van de netto-omzet), een daling van $ 18 miljoen. De operationele marge werd negatief beïnvloed door prijsinvesteringen en hogere operationele kosten in verband met acquisities en reorganisatie.

 

De netto-omzet van de Nederlandse activiteiten (Albert Heijn, Etos en Gall & Gall) steeg met 3,7% naar € 3,1 miljard. De identieke omzet steeg met 2,8%. Het bedrijfsresultaat van € 214 miljoen (oftewel 6,9% van de netto-omzet) was € 25 miljoen hoger dan het eerste kwartaal van 2009. In het bedrijfsresultaat zat een opbrengst van € 8 miljoen begrepen in verband met de vrijval van overlopende posten. De onderliggende operationele marge was 6,9%, tegen 6,2% vorig jaar.

 

Tijdens een telefonische persconferentie naar aanleiding van de kwartaalcijfers zei CEO John Rishton dat Albert Heijn zich definitief in België gaat vestigen. Albert Heijn zou momenteel studeren op een geschikte propositie voor de Belgische markt en zou volop bezig zijn met het verwerven van vestigingspunten. Een datum voor het betreden van de Belgische markt noemde Rishton niet.