Ahold: marges AH onder druk
Ahold: marges AH onder druk Shelflife

Ahold: marges AH onder druk

Algemeen

Ahold maakt vandaag bekend dat het de winst en omzet in het tweede kwartaal – “ondanks een moeilijk economisch klimaat” - heeft weten te verhogen.  Om de conjuncturele tegenwind het hoofd te bieden heeft Ahold wel fors meer in promotionele activiteiten moeten investeren.

De omzet in het tweede kwartaal kwam uit op € 7,7 miljard, een stijging van bijna 12% procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.  De forse stijging wordt echter hoofdzakelijk veroorzaakt door wisselkoerseffecten. Gecorrigeerd voor wisselkoersen bedroeg de stijging  bijna 4%.

Het bedrijfsresultaat bedroeg € 326 miljoen euro, een stijging van 18,5%. De winst bedroeg € 248 miljoen, nagenoeg een kwart hoger dan in dezelfde periode in 2011. Met uitzondering van het bedrijfsresultaat liggen de resultaten licht boven de verwachting van analisten.

Dick Boer liet in een toelichting weten aanhoudend moeilijke marktomstandigheden te verwachten. Consumenten houden volgens Boer de hand op de knip, terwijl hij rekening houdt met “effecten van stijgende grondstofprijzen”. Boer sprak in dit verband van een ‘balanceeract’ wat betreft het doorberekenen van hogere prijzen aan de consument.

De in de sector veel geroemde winstmarges van AH  werden volgens de Ahold-cijfers over het tweede kwartaal negatief beïnvloed door prijsverlagingen en acties, terwijl de reclamecampagne rond het EK Voetbal op een teleurstelling uitdraaide. Boer sprak van een “mislukte campagne”. Boer sprak de verwachting uit dat AH in staat zal zijn de marges in de rest van het jaar te verbeteren.

Bij de Nederlandse activiteiten – AH, Etos, Gall & Gall en Bol.com – nam de omzet in het tweede kwartaal met 5,3% toe. Daarvan kwam 2,4% voor rekening van Bol.com.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.