Albert Heijn beste in GfK-kerstrapport
Albert Heijn beste in GfK-kerstrapport Shelflife

Albert Heijn beste in GfK-kerstrapport

· leestijd 1 minuut Algemeen

Albert Heijn is de grote winnaar in het GfK-kerstrapport. AH XL kwam als beste uit de bus, de reguliere Albert Heijns veroveren plaats twee. Jumbo is volgens het onderzoek de grootste daler en eindigt op de derde plaats.

Het is voor het eerst dat Albert Heijn de eerste twee plekken in de halfjaarlijkse rapportage bezet. Zeven jaar geleden – toen Albert Heijn de aanzet gaf tot de prijzenoorlog – stond de marktleider nog op een veertiende positie. Overigens dankt AH de sprong in dit rapport vooral aan de mindere prestatie van Jumbo. Terwijl AH stabiel is, verliest Jumbo behoorlijk terrein. Het bedrijf uit Veghel is volgens klanten de grootste daler in dit onderzoek. Het verval heeft mogelijk te maken met de impact die de ombouw van Super de Boer op de overigens winkels heeft.

De reusachtige wisselbeker is gisteren uitgereikt op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Dat was overigens voor de vierde keer op rij. AH XL bezet al twee jaar lang de eerste positie, met een score dit keer van 7,75. Algemeen directeur Sander van der Laan nam in gezelschap van de voltallige AH-directie de wisselbeker in ontvangst. “We zijn erg trots op deze erkenning. Eindelijk op nummer een en twee. Dat is al lange tijd ons doel. We zijn onze medewerkers zeer erkentelijk voor hun inzet voor het AH-merk.”

Klanten geven hun supermarkt een steeds hoger rapportcijfer. Sinds 1996 was het totaaloordeel niet hoger voor de gemiddelde supermarkt. Overigens valt op dat de verschillen steeds kleiner worden, zegt Joop Holla, onderzoeksdirecteur van GfK Panel Services. “In het kerstrapport komt de gemiddelde score uit op een recordniveau van 7,41. Terwijl we naweeën van de economische crisis nog goed voelen, geeft de consument aan dat de supermarkt nog nooit zo goed aan zijn behoeftes heeft voldaan. Dat is een knappe prestatie.”

Wanneer er dieper op de cijfers wordt ingezoomd, wordt duidelijk waarop dat positieve oordeel gebaseerd is. Op de onderdelen aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen worden de hoogste scores ooit bereikt. En dat terwijl het oordeel over de kwaliteit van het aanbod, de ruime keuze en de versafdelingen eveneens historisch hoog is. “Klanten zijn tevreden over de prijs-kwaliteitsverhouding die supermarkten bieden. De hoge actiedruk sorteert effect. Terwijl consumenten bijzonder terughoudend zijn in hun aankopen, is in de supermarkt nog altijd sprake van omzetstijging.”

Behalve Albert Heijn realiseren ook Lidl en Aldi hogere scores dan ooit. Aldi is nog altijd hekkensluiter met een 24ste plaats, maar haalde nog nooit het huidige oordeel van 6,98. Lidl is al lange tijd bezig met een opmars en staat nu zelfs vijftiende. Opvallend is ook dat C1000 de weg terug lijkt te vinden. C1000 staat nog steeds te laag voor de nummer twee in de markt, maar krijgt wel de hoogste score sinds 2005.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.