Albert Heijn duurzaamste, daarna Deen
Albert Heijn duurzaamste, daarna Deen Shelflife

Albert Heijn duurzaamste, daarna Deen

· leestijd 1 minuut Algemeen

Volgens Rank a Brand zijn de supermarkten het afgelopen jaar weer vorderingen gemaakt op het gebied van verantwoord ondernemen. Zo zijn drie supermarktketens volledig overgestapt op groene stroom en heeft na Plus ook Spar (als 45% dochterbedrijf van Plus) gekozen om alleen nog eerlijke bananen te verkopen. Rank a Brand onderzocht de online beschikbare duurzaamheidsverslagen van de 20 grootste supermarktketens in Nederland, en zette de concrete doelstellingen en prestaties op een rij. Net als in 2010 komt Albert Heijn als beste uit de bus, gevolgd door Deen supermarkten.

De transparantie over verantwoord ondernemen is bij de supermarkten iets verbeterd, concluderen de onderzoekers. Rank a Brand-woordvoerder Verie Aarts: “De scores van de supermarktketens zijn gemiddeld met 40% omhoog gegaan. Zo rapporteren Dekamarkt en Jumbo nu hun omzetaandeel voor biologische producten. Andere ketens zijn duidelijker over eerlijke koffie, eerlijke chocolade, verantwoorde vis, of diervriendelijker vlees. Met die informatie kunnen wij de supermarkten steeds scherper vergelijken.”
 

Volgens Aarts ligt er desondanks nog steeds een kloof tussen de marketing en duidelijkheid over de prestaties. “Bijna iedere supermarkt geeft op de eigen website een beschrijving over duurzaam gevangen vis, diervriendelijk vlees, scharreleieren, biologische en fairtrade producten, energiebesparing en minder verpakkingen. Maar voor welk deel van de verkoop geldt dit, of met welk percentage is afval en energiegebruik verminderd? Het is nu van belang dat de supermarkten een overstap maken van alleen foldertjesmentaliteit naar ook een jaarlijkse duurzaamheidsverslaglegging. De consument moet dus nog even wachten voordat de eerste supermarktketen aantoont volledig groen en eerlijk te werken. Maar elke stap in die richting juichen we toe.”

Gisteren werd nog bekend dat de supermarkten hun doelstellingen op het gebied van de verkoop van duurzame vis niet hebben gehaald. Ondanks de grote vooruitgang die er geboekt is - en die bijvoorbeeld ook door het Wereld Natuurfonds wordt onderkend - komt nog altijd zo’n 15% van de vis in de supermarkten uit niet-duurzame vangst of kweek. De supermarkten verwachten deze situatie volgend jaar te verbeteren, onder meer doordat er ook voor kweekvis een duurzaamheidkeurmerk komt (ASC, Aquaculture Stewardship Council).

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.