Beesie-commercial mogelijk gemaakt door Unilever

0
Leestijd: < 1 minuut

Dick Boer (COO Ahold Europa) sprak vandaag namens ECR Europe op het congres van het Consumer Goods Forum in Londen over een nieuwe vorm van samenwerking tussen retailer en producent: JAG (Jointly Agreed Growth). Boer had ook een succesvol voorbeeld bij de hand: de Beesie-commercial en -campagne, een samenwerking tussen AH en Unilever.

 

Albert Heijn en Unilever blijken nauw samen te werken in de Beesie-campagne van AH. Het beeldrecht op de spelers van Oranje is in handen van Unilever, maar is voor de Beesie-commercial ter beschikking gesteld aan AH. In ruil komen Unilever-producten prominent in beeld en krijgen producten als Calvé-pindakaas en Lipton-thee extra aandacht in de campagne (extra Beesies bij aankoop van die producten). Het resultaat is een fors hogere omzet voor de betrokken Unilever-producten.

 

De samenwerking tussen Unilever en Albert Heijn komt voort uit een JAG-plan, een gezamenlijk plan tussen retailer en fabrikant om een aangewezen categorie – in dit geval een aantal categorieën – te laten groeien. Het plan van Unilever en AH heeft tot doel meer gezinnen met kinderen te trekken naar formule en (Unilever-)merken. Voetbal, populair bij met name jongens, is daarvoor als middel ingezet.

 

Het enthousiasme van Boer over de samenwerking met Unilever was enigszins pijnlijk, aangezien hij zijn presentatie namens ECR Europe samen met Gianni Ciserani deed, de president Western Europe van Procter & Gamble.