Afbeelding

Circana Intro Top 20: teleurstellend introductiejaar

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

De twee Magnum-varianten van vorig jaar staan op de eerste (Starchaser) en tweede (Sunlover) plaats van de Intro Top 20, de ranglijst van de 20 grootste introducties van het afgelopen jaar.  Alleen de nummer één behaalt dit jaar een weekomzet van meer dan een ton. De totale omzet van de 20 grootste introducties lag ondanks de historisch sterk gestegen prijzen maar iets hoger dan het jaar ervoor. Al met al is 2023 een teleurstellend introductiejaar.

De totale omzet van de 20 grootste innovaties van het afgelopen jaar lag volgens marktonderzoeker Circana iets hoger dan vorig jaar. Ook de lat om in de top 20 te komen lag dit jaar weer iets hoger. ‘De innovatiekracht lijkt dus, na een dip in de coronajaren en grondstofschaarste, weer iets aan te trekken’, stelt Circana. Het aantal grote innovaties is echter wel lager lag dan voorgaande jaren. Magnum Double Starchaser – de nummer één op de ranglijst - is dit jaar de enige introductie die met een gemiddelde weekomzet van € 106.000,- de grens van een ton per actieve week doorbreekt en daarmee de kwalifcatie ‘grote introductie’ verdient.

Vooral in de breedte werd er het afgelopen jaar minder geïnnoveerd. Door de hoge inflatie waren de marktomstandigheden voor nieuwe producten ongunstig. Dat leidde tot het laagste aantal nieuw geïntroduceerde producten ooit. Wel werden er de nodige relaunches gedaan, deels om de sterk gestegen prijzen te maskeren. Mede als gevolg hiervan staat het marktaandeel van het A-merk onder druk.


De categorieën waarin dit jaar het meest geïnnoveerd is, zijn: zuivel, ijs, bier, chips en frisdank. Gekeken naar de achterliggende consumententrends waar de grootste innovaties op inspelen, valt naast genieten ook de eiwit-trend op. Maar liefst zes van de 20 top-introducties zijn eiwitrijke producten, zoals bijvoorbeeld de nieuwe Proteïne-lijn van het merk Zuivelhoeve. Wat verder opviel dit jaar is dat de nieuwe producten ook weer flink ondersteund zijn op de winkelvloer: bijna de helft (47%) van de omzet van deze nieuwe producten werd behaald door ondersteuning middels winkel- of folderpromoties.

Saillant detail is dat in de top-5 maar liefst vier producten staan die inspelen op genieten en jezelf verwennen. En dat terwijl veel focus van overheid, retailers en fabrikanten ligt op gezondheid. Kennelijk is die boodschap nog niet goed aangekomen en is voor de consument jezelf verwennen nog steeds heel belangrijk.

Het onderzoek naar de grootste innovaties wordt al sinds 2000 uitgevoerd. Dit jaar heeft Circana daarom ook eens terug gekeken naar het lange termijnsucces van deze jaarlijkse topinnovaties. Wat bleek? Lange termijnsucces is zeker niet gegarandeerd voor producten in deze lijst, maar van de 20 introducties die in 2000 in deze lijst verschenen, staan er momenteel nog steeds 11 op het schap, al dan niet in aangepaste vorm. Van de top-20 innovaties uit 2001 en 2002 zijn momenteel nog respectievelijk 10 en 8 producten in het schap te vinden.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.